AI en zorg moeten meer fuseren

di 16 juli 2024 - 07:00
AI
Nieuws

Als topklinisch ziekenhuis zet het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven ook in op Artificial Intelligence (AI). Maar ondanks dat wordt AI, net als elders in de gezondheidszorgsector, nog niet ziekenhuis-breed ingezet. Volgens het ziekenhuis vergt het nog wat tijd voordat de juiste data op de goede manier bij elkaar wordt gebracht en kan worden ingezet voor AI. Het duurt daarom volgens het ziekenhuis nog even voordat de vruchten kunnen worden geplukt van de inzet van AI.

“Veiligheid en kwaliteit staan voorop in de zorgsector en daardoor kost de ontwikkeling van AI tijd”, zegt Eva Deckers, Head of AI Center of Excellence in het ziekenhuis. Ondanks dat er nog veel werk te verzetten is, loopt het ziekenhuis toch voorop in de AI-ontwikkeling. Het is daarom ook onderdeel van de brAInpower-expositie in het Philips Museum over de geschiedenis en toepassing van AI.

Deel van de tentoonstelling is te zien in een video met Eva Deckers en haar collega’s Coen Hurkmans (klinisch fysicus) en Nienke Bakx (Qualified Medical Engineer). In deze video wordt duidelijk in welke mate het ziekenhuis nu al gebruik maakt van AI. Bijvoorbeeld bij de behandeling van kanker, en wat de mogelijke toekomstige ontwikkelingen zijn.

AI Expertisecentrum

Sinds 2022 werkt het ziekenhuis aan een AI Expertisecentrum. Doel van het centrum is om zorgverleners meer met AI in aanraking te laten komen. Om dit voor elkaar te krijgen, bouwt het team aan een AI-platform waarop data vanuit verschillende systemen beschikbaar zijn voor het ontwikkelen, trainen en exploiteren van AI-modellen. Hierbij wordt rekening gehouden met de juridische, privacy- en ethische kaders. Ook wordt er in het centrum gewerkt aan het ombouwen van modellen uit de markt zodat ze geschikt zijn voor toepassing binnen de muren van het ziekenhuis. Op die manier wordt in het ziekenhuis gezamenlijk bekeken op welke manier AI toegevoegde waarde heeft.

De potentie van AI in de gezondheidszorg wordt zeker gezien, maar er zijn wel duidelijke kaders nodig, vindt ook Deckers. Ze geeft aan dat het gebruik van AI op zichzelf geen oplossing is. Wel kan AI bijdragen aan een beter werkproces of patiëntervaring. Te vaak ziet ze dat AI wordt ingezet om dingen te doen waarvan je je kan afvragen of ze überhaupt moeten worden gedaan. Ook moet goed worden nagedacht over de kosten van AI zegt Deckers.

Goede voorbeelden AI

Binnen de kaders heeft het ziekenhuis al verschillende toepassingen voor elkaar gekregen. Zo werkten Coen Hurkmans en Nienke Bakx aan de toepassing voor het voorbereiden van bestralingstherapie voor mensen met borstkanker. Je moet voor deze behandeling nauwkeurig de borst en het te bestralen gebied in kaart brengen. Doordat AI dit proces ondersteunt, kost het nog maar de helft van de tijd. Maar Deckers is van mening dat de echte impact van AI in gezondheidzorg nog voor ons ligt.

De komende tijd worden in het ziekenhuis vooral zorgprocessen gestroomlijnd met de inzet van AI. In het ziekenhuis wordt toegewerkt naar meer gepersonaliseerde zorg dankzij de inzet van AI. “De zorgverlener en AI zullen samen een team vormen dat heel precies bepaalt hoe behandeling er uit ziet. Dat vraagt van ons om echt anders te denken over hoe we zorg verlenen, en om vervolgens AI in te zetten om daar te komen”, aldus Decker.