BeterDichtbij maakt beeldbellen mogelijk dankzij de KPN video call API binnen de digitale dienst BeterDichtbij. Huisartsen, medisch specialisten en andere zorgverleners kunnen zo eenvoudig en veilig beeldbellen met hun eigen patiënten. De eerste artsen en andere zorgverleners zijn gestart met de inzet van beeldbellen.
Voor de zorgverlener is het beeldbellen geïntegreerd in het BeterDichtbij webplatform dat gebruikt kan worden vanuit het eigen EPD of HIS. Een computer met een werkende internetverbinding en een webcam zijn voldoende om van de functionaliteit gebruik te kunnen maken. De patiënt wordt zijn of haar telefoon gebeld waar de BeterDichtbij app op staat. Bij het opnemen van de telefoon verschijnt de arts op het smartphonescherm. Zodoende kunnen zorgverleners beeldbellen op elk moment inzetten zonder extra technische handelingen. Beeldbellen is mogelijk voor alle ziekenhuizen en huisartsenpraktijken die deelnemen aan BeterDichtbij. Alle zorgverleners kunnen nu niet alleen berichten en foto’s uitwisselen, maar ook in contact treden met hun patiënten via beeldbellen.