Het inzetten van een digitale keuzehulp heeft de patiënten van de afdeling urologie van het Nijmeegse CWZ ziekenhuis veel opgeleverd. Dat stelt Joost de Baaij, verpleegkundig specialist urologie, in een bijdrage op de website van het ziekenhuis. De digitale keuzehulp moet mensen beter inzicht geven in de behandelmogelijkheden.
Voorheen maakte de afdeling Urologie gebruik van een keuzehulp in de vorm van een boekje, waarin de verpleegkundigen aankruisten wat voor de patiënt van toepassing was. De digitale keuzehulp zorgt ervoor dat patiënten onbevooroordeeld alle informatie op een rij kunnen zetten, zonder gestuurd te worden door een zorgprofessional.
De Baaij: “Ik schreef er een aantal belangrijke gegevens in het boekje die informatie gaven over hun eigen ziekte. Nu geef ik mensen een instructiekaart mee met een webadres en inlogcode, zodat ze de keuzehulp in hun eigen omgeving kunnen invullen. Ze kunnen kijken welke behandelopties er zijn, wat de voor- en nadelen zijn en de mogelijke gevolgen. Alle opties worden tegen elkaar afgezet.
Betere voorbereiding
Tussen het moment dat de patiënt de diagnose krijgt, de keuzehulp ontvangt en weer terug bij Joost komt, zit twee weken. Joost: 'Prostaatkanker is bij uitstek een ziekte waarbij we vaak wel even kunnen wachten met behandelen. Met een pauze gunnen wij de patiënt tijd en die tijd is nodig.” Daarna volgt een fase waarin mensen meer willen weten. Door de keuzehulp zijn mensen beter voorbereid en stellen ze gerichte vragen die voor hen belangrijk zijn. Bijvoorbeeld over mogelijke gevolgen van een behandeling zoals last van darmklachten of erectie-stoornissen.
De Baaij meent dat de digitale keuzehulp bij iedereen past. “Patiënten krijgen actief vragen waar ze goed over na moeten denken. Zo kunnen ze zelf inschatten wat ze belangrijk vinden in het leven, kijkend naar de eventuele gevolgen van behandelingen. Sommige patiënten weten al voor de uitslag wat ze willen. Dan zeggen ze bijvoorbeeld 'wat heeft mijn broer heeft gedaan wil ik ook'. Dat snap ik helemaal, maar met de keuzehulp help ik hen om toch ook even zijwaarts te kijken naar alternatieven.” Ook helpt de keuzehulp achteraf bij het accepteren van een verkeerd uitgevallen keuze, omdat men vooraf die keuze zo goed mogelijk voorbereid gemaakt heeft.
Digitale keuzehulp vaker ingezet
In CWZ werken steeds meer afdelingen met een digitale keuzehulp. Zo gebruikt de mammapoli van het CWZ sinds 2017 een digitale keuzehulp – de keuzehulp borstkanker – om patiënten te begeleiden bij moeilijke keuzes. De keuzehulp past bij de CWZ-ambitie om patiënten meer te betrekken bij hun zorg, aldus het ziekenhuis.
Digitale keuzehulp of beslisondersteuning wordt in steeds meer ziekenhuizen toegepast. Augustus 2018 maakte het Dijklander ziekenhuis bekend voortaan een online keuzehulp aan te bieden voor patiënten met galstenen of liesbreuk. Verder is digitale beslisondersteuning één van de twee trajecten die de door de Patiëntenfederatie aangevoerde Vliegwielcoalitie ondersteund wordt voor opschaling.