FMS meeting over werkdruk verlichtende innovaties

do 23 mei 2024 - 15:45
Innovatie
Nieuws

Tijdens een bijeenkomst van de Federatie Medisch Specialisten (FMS) van het Netwerk Innovatie vorige week, stonden vier goede voorbeelden centraal die de werkdruk voor medisch specialisten kunnen verlichten. Daarbij komen de toepassingen ook ten goede aan de patiëntenzorg. In de praktijk blijkt het lastig om lokale initiatieven te implementeren en op te schalen naar landelijk niveau. Wetenschappelijke onderbouwing blijkt een belangrijke succesfactor om zorgverzekeraars en ziekenhuisbesturen te overtuigen en de implementatie van de grond te krijgen.

Knelpunten van de vier innovaties die de werkdruk verlagen hebben betrekking op bijvoorbeeld: governance, wetgeving, bekostiging en digitale infrastructuur bij EPD’s. De wetenschappelijke vereniging kan volgens hen een belangrijke rol in hebben in het verbinden, samenwerken en opschalen. Tot de vier goede voorbeelden die werden belicht, behoort een app waardoor patiënten met botbreuken minder vaak terug hoeven te komen naar het ziekenhuis. Ook werd een model gepresenteerd die bijdraagt aan beter medicatiegebruik en werd aandacht besteed aan het verantwoord verplaatsen van zorg in het ziekenhuis naar thuis. Het vierde goede voorbeeld was een AI-toepassing om sneller een aanbeveling in een richtlijn te vinden.

Virtual Fracture Clinic

Chirurgen Bas Twigt en Edo Hekma stonden aan de wieg van de virtual fracture clinic. Dankzij een app, die inmiddels in vijf talen beschikbaar is, met informatie over hun herstel hoeven niet alle patiënten met een eenvoudige botbreuk meer naar het ziekenhuis te komen voor nacontrole. Die patiënten worden via de app op afstand begeleid. Patiënten die wel moeten terugkomen zijn nu sneller aan de beurt.

“Als dokters kunnen we nu meer tijd besteden aan patiënten die de zorg echt nodig hebben”, vertelt Hekma. Volgens hem waarderen patiënten de nieuwe aanpak en heeft het ook niet extra consulten bij de huisarts tot gevolg. Momenteel werken meer dan veertig ziekenhuizen met dit systeem. Er wordt bekeken hoe het concept kan worden uitgebreid naar andere zorgpaden.

De patiënt meer aan het roer

Uit onderzoek blijkt dat chronische patiënten nog te vaak verkeerd medicijngebruik toepassen en niet therapietrouw zijn. Ziekenhuisapotheker Bart van den Bemt vertelde over het succesvolle Chronic care model om patiënten beter te informeren en te activeren. Het omvat een soort menukaart met instrumenten zoals videoconsulten, een digitale assistent, video’s en een game. Daarnaast krijgen patiënten een actievere rol door bijvoorbeeld zelf metingen te doen en hun medicatie zelf te beheren.

Connected care van Isala

'Thuis als het kan, ziekenhuis als het moet,' zo lezen we in het IZA. Dat vergt een fundamentele aanpassing van de inrichting van ziekenhuiszorg. Jan Gerard Maring vertelde hoe Isala dit aanpakt met het Connected care programma dat poliklinische contacten moet terugbrengen en de ligduur in het ziekenhuis moet verkorten.

Voor verschillende zorgpaden is in het Isala gekeken naar de mogelijkheden voor telebegeleiding, telemonitoring of verplaatsing van zorg naar huis. Daarbij is ook de regionale samenwerking met andere ziekenhuizen opgezocht. Momenteel wordt bekeken hoe ook andere zorgverleners zoals thuiszorg en huisartsen kunnen aansluiten bij het platform van Isala.

Sneller richtlijnen zoeken via AI

AI-expert Casper Kirch onderzoekt momenteel samen met Tim Christen van het Kennisinstituut of medische richtlijnen sneller toegankelijker kunnen worden gemaakt door AI in te zetten. Het idee is om een taalmodel te integreren met de Richtlijnendatabase, zodat de Richtlijnendatabase als bron wordt gebruikt. Dokters kunnen dan een vraag stellen en snel uitkomen bij de juiste aanbeveling in de richtlijn.

Halverwege vorig jaar publiceerde de FMS de handreiking ‘Implementatie Passende zorg, bouwstenen voor de praktijk’. Het document laat zien op welke manier passende zorg goed kan worden ingevoerd, toont voorbeelden uit de praktijk en aandachtspunten.