Het Dijklander Ziekenhuis voert per 1 november een vernieuwd elektronisch patiëntendossier (EPD) in. Het gaat om het HiX-EPD van het Nederlandse ChipSoft. Om met dit systeem van start te kunnen, zijn alle locaties van het ziekenhuis (Hoorn, Purmerend, Enkhuizen en Volendam) op 31 oktober en 1 november zeer beperkt geopend.
Om de overgang naar het nieuwe EPD zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen, is besloten om alle locaties van het Dijklander grotendeels te sluiten op 31 oktober en 1 november. Dat vertelt Marein van der Torn, KNO-arts en nauw betrokken bij de invoering van het nieuwe elektronisch patiëntendossier: “Er zijn (bijna) geen spreekuren, er is geen bloedafname, er worden geen röntgenfoto’s gemaakt en er zijn geen operaties gepland.”
Patiënten in levensbedreigende situaties kunnen wel gewoon terecht. Ook voor de patiënten die zijn opgenomen gaat de zorg natuurlijk door. De poliklinieken zijn telefonisch bereikbaar, maar de wachttijd kan oplopen, vervolgt Van den Torn: “Op 1 november beginnen we in de middag op de poliklinieken met een paar afspraken. We hebben expres veel tijd gepland tussen de afspraken, zodat we kunnen wennen aan het nieuwe systeem. Hiermee willen we voorkomen dat de volgende patiënt lang moet wachten.”
Zorgvuldige uitrol EPD
De KNO-arts stelt dat het invoeren van het nieuwe systeem geen sinecure is en dat daarom gekozen is voor bovengenoemde zorgvuldige uitrol als sluitstuk voor een langdurige voorbereiding. “We zijn anderhalf jaar geleden begonnen met de voorbereidingen. Er is ontzettend hard gewerkt om alles tot in de puntjes voor te bereiden en nu zijn we klaar voor de invoering. Een spannend moment, want het moet technisch allemaal kloppen.” Zorg-ICT aanbieder AusserhoferBos voerde sinds maart het projectmanagement op de datamigratie.
Met de overgang naar het nieuwe systeem komt er een einde aan de situatie waarbij met twee EPD’s werd gewerkt. Als patiënten zowel in Hoorn als in Purmerend het ziekenhuis bezochten, moesten ze soms op beide locaties hun medische gegevens doorgeven. Uitslagen van onderzoek moesten eerst door de arts worden opgevraagd.
Van den Torn: “Dat was vreselijk onhandig en hinderlijk voor de patiënt. Straks kunnen we op elke locatie hetzelfde elektronisch patiënten dossier openen en bijwerken. Dus wanneer ik een patiënt doorverwijs naar Purmerend, kan mijn collega daar in het dossier zien wat ik heb genoteerd en welke onderzoeken zijn gedaan.” Verder heeft vanaf 1 november elke patiënt van het Dijklander Ziekenhuis overal en altijd inzage in diens medisch dossier.
Fusiecombinatie
In januari 2019 gingen het Westfriesgasthuis (Hoorn) en Waterlandziekenhuis (Purmerend) in Noord-Holland officieel samen tot Dijklander Ziekenhuis. Het gecombineerde patiëntportaal Mijn Dijklander werd in de periode daarna geleidelijk aan voor alle patiënten van het fusieziekenhuis uitgerold. Het Westfriesgasthuis had al sinds januari 2018 een patiëntportaal.