‘Huidpatiënten minder snel naar ziekenhuis door teleconsult’

do 22 augustus 2019 - 13:58
Huidklachten
Zorgtransitie
Nieuws

Het gebruik van teleconsults bij huidklachten zorgt ervoor dat patiënten met huidklachten niet langer naar het ziekenhuis hoeven te gaan. Volgens CWZ, dat zelf gebruik maakt van teledermatologie, is de oplossing een goed voorbeeld van de juist zorg op de juiste plek.

In praktijk maakt de huisarts een foto van de huidaandoening en stuurt deze via een beveiligd systeem naar dermatologie. De dermatoloog beoordeelt de vraag binnen 3 dagen en vaak zelfs al dezelfde dag. Hij kijkt of de kwaliteit van de foto goed is, neemt het beeld onder de loep en stelt vast wat er aan de hand is. Daarna stuurt hij de huisarts digitaal zijn advies. Dat kan variëren van ‘je kunt het beste de volgende behandeling inzetten’ tot ‘verwijs de patiënt toch maar naar de dermatoloog’.

Volgens CWZ-dermatoloog Bert van Bergen gaat hem om inmiddels om 1.600 adviezen per jaar. In 80 procent van de gevallen is een verwijzing naar het ziekenhuis niet nodig. Bovendien hoeven ze hun eigen risico niet aan te spreken, omdat ze geen ziekenhuiszorg maar huisartsenzorg krijgen. Mocht de behandeling bij de huisarts niet lukken, dan kunnen ze natuurlijk alsnog bij en CWZ-dermatoloog terecht.

Van Bergen merkt dat de huisartsen heel tevreden zijn over deze voorziening. “Ze sturen steeds meer vragen in. Het is een hele gemakkelijke manier van overleg. Voordeel voor ons is, dat een beoordeling op afstand minder tijd kost dan een consult op de poli.”

'Ook verpleeghuisarts aan teleconsult'

Dermatoloog en medisch manager Hans Alkemade zou het toejuichen als ook verpleeghuisartsen teleconsulten zouden gaan gebruiken. “Ouderen in verpleeghuizen krijgen nu niet altijd goede zorg bij bijvoorbeeld jeukende huidaandoeningen of huidkanker. Het wordt vaak niet herkend. Iemand met een huidprobleem op hoge leeftijd verwijzen naar het ziekenhuis is ook nog eens heel veel gedoe. Dus gebeurt het niet altijd. Het zou geweldig zijn als ook deze artsen ons op afstand om advies vragen. Dan kunnen hun cliënten thuis blijven, maar krijgen ze wel de zorg die ze nodig hebben. We gaan hierover in gesprek met de zorgverzekeraars.”

Tijdsbesparing belangrijk voordeel telediagnostiek

Tijdsbesparing, zowel voor arts als voor de patiënt, is een belangrijk voordeel van telediagnostiek. dat stelde het RIVM vorig jaar op basis van onderzoek. De patiënt hoeft niet naar de behandelend arts te reizen en de arts kan op een willekeurig moment een vraag aan een collega stellen. Ook is het vaak zo geregeld dat een medisch specialist zonder wachttijd kan worden geraadpleegd.

Telediagnostiek wordt momenteel vooral nog gebruikt voor overleg tussen zorgprofessionals, zoals de huisarts en medisch specialist of tussen radiologen onderling. Daarbij is er vaak ook sprake van video-overleg. Dit wordt bijvoorbeeld vaker toegepast voor MDO (multidisciplinair) overlegtussen zorgprofessionals.