Het Laurentius Ziekenhuis in Roermond heeft het patiëntenportaal (Mijn.LZR) online gezet. Dit betekent dat patiënten altijd en overal op een veilige manier toegang krijgen tot hun eigen medisch dossier. Met behulp van het online patiëntenportaal wil het Laurentius Ziekenhuis de zelfregie van de patiënt stimuleren.
Door gebruik te maken van het patiëntenportaal kunnen patiënten een actievere rol innemen in hun eigen zorg. De patiënt kan op Mijn.LZR bijvoorbeeld zijn afspraken inzien, het medisch dossier raadplegen, aantekeningen bijhouden en persoonlijke gegevens bekijken en eventueel aanpassen.
“Doordat de patiënt online inzage heeft in een deel van zijn eigen medische gegevens, krijgt de patiënt steeds meer grip op zijn ziekte of aandoening en behandeling. Ik ben blij dat we deze service nu aan de patiënt kunnen bieden”, zegt Marja Weijers, voorzitter Raad van Bestuur van het Laurentius Ziekenhuis.
Ook voorzitter van de Cliëntenraad van het Laurentius Ziekenhuis Hans Schuurman ziet de voordelen van deze ontwikkeling. Volgens hem is de patiënt door het gebruik van Mijn.LZR beter voorbereid op zijn afspraak in het ziekenhuis. “De patiënt kan bijvoorbeeld wanneer dat nodig is thuis al een vragenlijst invullen in voorbereiding op de afspraak in het ziekenhuis. Ook kan de specialist folders of voorlichtingsvideo’s klaarzetten die specifiek van toepassing zijn op de patiënt. De patiënt krijgt zo meer regie over zijn eigen zorg.”
Opkomst online patiëntenportalen
Steeds meer ziekenhuizen bieden hun patiënten een online portaal waar zij terecht kunnen voor informatie over hun eigen gezondheid. Nictiz publiceerde vorig jaar nog een handboek waarmee ziekenhuizen in staat gesteld moeten worden om succesvol patiënten online inzage in hun medische gegevens te bieden. Al 34 van de 82 ziekenhuizen met een eigen website boden vorig jaar (deels) dergelijke inzage via een patiëntenportaal.
Vanaf uiterlijk 2020 moeten patiënten via een aan het EPD gekoppeld patiëntenportaal al hun bij het ziekenhuis beschikbare medische gegevens kunnen inzien of via een PGO kunnen opvragen.
Het Martini Ziekenhuis in Groningen meldde vorig jaar nog het succes van zijn online patiëntenportaal. Een jaar na de start van het portaal logden patiënten al ruim 6.500 keer in op Mijn Martini. Er werd van het portaal onder meer gebruik gemaakt om een uitslag te bekijken of een brief aan de huisarts te lezen.
Q1 2019: 750.000 patiënten logden in
In het eerste kwartaal van dit jaar logden bijna 750 duizend patiënten in op een patiëntenportaal om hun eigen medische gegevens te bekijken. Dit bleek eerder dit jaar uit de kwartaalmeting van de VIPP-monitor. Sinds de start van het VIPP-programma is het aantal deelnemende instellingen dat een patiëntenportaal heeft, gestegen van 24 naar 62. In totaal doen 98 aantal instellingen via de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) mee aan het VIPP-programma.