Het opvragen van medisch dossiers van kinderen bij een consultatiebureau of GGD is niet eenvoudig, zo blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Een derde van de aanvragers lukte het helemaal niet om een kopie te krijgen van het dossier.
In het kader van de steekproef vroegen 22 ouders het dossier op van hun kind en 4 volwassenen vroegen het dossier op van hun jeugdjaren. Negen van de 26 aanvragers lukte het ondanks herhaalde verzoeken niet om een kopie te krijgen. Zeven van de 17 aanvragers die wel het opgevraagde dossier ontvingen, moesten langer dan de maximale termijn van 4 weken wachten op hun kopie. In het ‘Digitale Dossier Jeugdgezondheidszorg’ staat medische informatie over gezondheid en ontwikkeling van elk kind. De Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst biedt patiënten recht op inzage en een kopie van dit dossier. Niet alle zorgverleners waren hiervan op de hoogte. De aanvraagprocedure is evenmin voor alle zorgverleners duidelijk. Vier deelnemers aan de steekproef moesten, ten onrechte, eerst een afspraak met de jeugdarts inplannen voordat zij hun dossier meekregen.