Tablet meer dan hulpmiddel zorg op afstand

do 17 januari 2019 - 07:30
lucia_elschot001
Digitalisering
Nieuws

Digitale toepassingen zoals tablets vinden steeds meer hun weg in de thuiszorg. Zo zet (thuis)zorgaanbieder Sensire tablets in om de zorg door eigen medewerkers te verbeteren. Maar ook voor cliënten biedt zo’n mobiel device voordelen. Sensire schrijft over het voorbeeld van thuiszorgmedewerkster Lucia Elschot, die met succes haar enthousiasme over de mogelijkheden van een iPad overbrengt op haar klanten.

Sensire gebruikt de iPad al enkele jaren om mensen medische zorg in hun eigen huis te bieden (zorg op afstand). Met behulp van beeldbellen van iPad en verschillende apps van FocusCura kunnen dokters en verpleegkundigen virtuele consulten houden bij ouderen. Ook kunnen ze medische aandoeningen monitoren zoals hartfalen, COPD of Parkinson. Zorgmedewerkers gebruiken de iPad ook om patiënten te helpen bij dagelijkse activiteiten, behandeling van mentale ziekten en therapie bij verslaving. De iPad ondersteunt verder bij de behandeling van chronische aandoeningen zoals dementie of eenzaamheid. ‘Lucia Elschot (team Borculo en omgeving) probeert al haar enthousiasme over de mogelijkheden van een iPad over te brengen op haar klanten, schrijft Sensire. En met succes. Lucia is één van de motoren die zowel klanten als collega’s het liefst hele dagen wil inspireren over de mooie kant van digitalisering.’

Laagdrempelig kennis maken

Volgens Elschot zijn de meeste klanten in eerste instantie afhoudend als het er om gaat iets met een iPad te doen. “ Ik probeer ze op een hele laagdrempelige manier kennis te laten met de mogelijkheden voordat de iPad ingezet gaat worden voor zorg op afstand. Eerst maar eens een potje patiencen, bingo-en of muziek luisteren. Ik help de klanten altijd persoonlijk en 1 op 1.” Deze persoonlijke begeleiding gecombineerd met een simpele handleiding werkt heel goed, vertelt Elschot, ook omdat er geen enkele druk van anderen is. “Hierdoor worden alle vragen met het grootste gemak gesteld en raken de klanten snel vertrouwd met de iPad.”

Meer dan hulpmiddel

Een iPad kan veel meer betekenen voor klanten dan een hulpmiddel voor zorg op afstand, merkt Elschot. Zo kan het gebruik ervan eenzaamheid verminderen, bijvoorbeeld door mogelijkheden zoals een spelletje doen, lekker muziek luisteren, online boeken lenen bij de bibliotheek (en de boeken lezen) of via Facetime contact zoeken met kinderen of kleinkinderen. De klanten hebben zo weer ‘wat te doen’, wat ertoe bijdraagt dat zorgen over het ouder worden of een ziekte het leven een stuk minder beheersen. Sensire ontwikkelt samen met &Happy toepassingen die hier aan bijdragen, stelt Elschot.

Stukje zorg

“Uiteindelijk is de iPad die onze klanten uitgereikt krijgen er ook voor een stukje zorg. Dat is de stap die ik met ze zet als het vertrouwen er is. Even beeldbellen op het moment dat je je even niet zo lekker voelt of twijfelt over je gezondheid is dan erg fijn. De klant kan bellen op het moment dat het hem of haar uitkomt, ze hoeven niet te wachten tot een volgend zorgmoment. Uiteindelijk zal deze manier van zorg verlenen ook de hoeveelheid zorgmomenten kunnen beperken.” Tot slot bereidt Lucia haar klanten ook voor op de toekomst door ze vertrouwd te laten raken met digitale middelen. Zo kunnen minder mobiele ouderen in dorpen waar steeds meer voorzieningen verdwijnen online boodschappen doen via de iPad en dan thuis laten bezorgen.   Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Wilt u ook weten hoe, waarmee en met wie de zorg haar toekomst nu al implementeert? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn gratis, maar het aantal nog beschikbare plaatsen zijn beperkt. Dus wacht niet en meld u snel aan want op is op!