Succesvolle gedragsverandering dankzij app Ommetje?

wo 14 april 2021
Succesvolle gedragsverandering dankzij app Ommetje?
Apps
Premium

Gek werd ik van alle Tweets over het aantal minuten dat mensen gelopen hadden met de app Ommetje. Ik vind het ook niet interessant om op Instagram en Facebook te lezen hoe ver mensen hard gelopen hebben met Runkeeper. Maar hoe meer vermeldingen van de wandelapp Ommetje ik zag, hoe meer ik getriggerd werd. Het is overduidelijk een succes, een trend zelfs. Als innovator wil je dan weten: wat zijn de succesfactoren van deze app? En wat leren we daarvan voor de zorg? Ik besloot er in te duiken en vroeg gebruikers naar hun ervaringen.

De app van de Hersenstichting heeft als doel het verbeteren van de gezondheid. Ommetje biedt de kans om met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie te starten of de uitdaging aan te gaan tegen de rest van Nederland. Zo kan je op een leuke manier samen wandelen, zonder dat je op de dezelfde locatie bent.

Het sluit goed aan bij de huidige lockdown-tijd. Na iedere wandeling krijg je een hersenweetje van Erik Scherder. In een van die (naar mijn vrij algemeen bekende) weetjes vertelt Erik dat gedragsverandering gemiddeld 66 dagen kost. Bedrijven kunnen een speciaal account in de eigen huisstijl aanmaken en dan kun je tegen collega’s strijden.

Hoe werkt het?
Je zet je locatievoorzieningen aan en zo houd je bij hoever en hoeveel minuten je gelopen hebt. Je verdient punten en komt zo in de ranglijst van je groep. Je krijgt extra punten als je voor 09.00 uur gaat lopen, als je meerdere keren per dag loopt, ver loopt en als je je resultaten deelt op social media (dat verklaart de spam op mijn tijdlijn). Je kunt punten verdienen met een donatie aan de Hersenstichting (staaltje slimme marketing!). Je kunt medailles krijgen en meedoen in maand-challenges. Zorgorganisatie Viso koppelt de punten van de medewerkers aan een door henzelf gekozen goed doel. Dat werkt!

Gebruikers vinden de app eenvoudig. Het stimuleert het teamgevoel. Je kunt iets positiefs doen en elkaar steunen. Het wedstrijdelement motiveert tot lopen en volhouden, ook door de sociale controle. Je kunt terugzien waar en hoe lang je gelopen hebt. Nadeel is dat je niet zonder je telefoon kunt gaan wandelen en dus afgeleid kunt worden door berichten en social media.