GZ-Plein voor professionals: digitaal consult ‘at your fingertips’

di 23 augustus 2022
GZ-Plein voor professionals: digitaal consult ‘at your fingertips’
Digitalisering
Premium

Binnen de gezondheidszorg is er veel expertise. Toch is het vaak lastig voor professionals om elkaar te vinden en kennis met elkaar te delen op het moment dat het hen uitkomt. 123 Consultatie kwam daarom met een innovatieve manier van consulteren: een online platform voor professionals in het zorg- en welzijnsdomein. Zij lanceerden daarnaast een mobiele app waarmee het nóg makkelijker wordt om de juiste zorg op de juiste plaats te organiseren: door te consulteren in plaats van door te verwijzen. En door bij te dragen aan een toekomstbestendige zorgwereld met meer focus op het laagdrempelig houden van zorg, net als GZ-Plein dat doet.

123 Consultatie is een online platform en een mobiele applicatie. “We verbeteren de samenwerking door de moeite die het kost om samen te werken te verkleinen en de waarde die samenwerking brengt te verhogen”, vertelt Rico Bastiaans, projectleider van 123 Consultatie. “Zowel binnen de geestelijke gezondheidszorg als binnen algeheel welzijn en het sociaal domein.”

Inmiddels doen meer dan 20 zorgaanbieders en gemeenten mee en zijn honderden professionals aangesloten. Sinds de start hebben er meer dan 3.000 consultaties plaatsgevonden.

Eenvoudig contact leggen

“Als een huisarts, praktijkondersteuner of een medewerker uit het sociaal domein een vraag wil stellen aan een andere professional, gaat dat doorgaans telefonisch”, vervolgt Bastiaans. “Dit is meestal lastig te combineren met de drukke agenda’s, tussen alle contactmomenten met cliënten door en een terugkoppeling duurt vaak lang of blijft uit. Professionals weten elkaar niet goed te vinden en de digitale oplossingen hiervoor tussen verschillende organisaties sluiten niet goed aan op elkaar. Dit zorgt voor frustraties bij de betrokkenen en onnodige wachttijden bij de cliënt. Dit kan anders en 123 Consultatie helpt daarbij.” 

Artikelreeks GZ-Plein

In een reeks artikelen over het nieuwe, digitale platform GZ-Plein belicht VIGO elke keer vanuit een ander oogpunt de paradigmashift in de zorg. 

In het eerste artikel vertelden bestuursvoorzitter Jolande Tijhuis van VIGO, toonaangevende organisatie in jeugdzorg, forensische zorg en ggz en algemeen directeur van GZ-Punt Esmee Valk hoe GZ-Plein bijdraagt aan ontwikkelingen in de zorg: middels slimme digitale oplossingen, inzet van kunstmatige intelligentie en de focus op preventie. 

In het tweede artikel schetste GZ-psycholoog Inge Poels waarom zij, als bestuurder van Viviq, de switch maakte van face to face naar digitale zorg en hoe het haar als mens inspireerde.

In dit derde artikel vertelt projectleider en innovatieregisseur Rico Bastiaans over 123 Consultatie: een nieuw online platform en app, ook benaderbaar vanuit het platform GZ-Plein, waar consultatie en netwerksamenwerking worden ondersteund.

Bastiaans ziet ook regelmatig dat cliënten onnodig worden doorverwezen. Doorverwijzingen binnen de zorg die wellicht opgevangen hadden kunnen worden als de zorgverlener wél advies had gekregen op het gewenste moment en daardoor zelf de passende zorg had kunnen bieden. “Dan is bijvoorbeeld een doorverwijzing naar een psycholoog of psychiater niet nodig en kun je als cliënt bij de praktijkondersteuner blijven zonder op te schalen.” Zo voorkom je onnodig opschalen van zorg en doorverwijzing van cliënten en krijgt de huisarts directe ondersteuning. 

Vinden en verbinden

Een belangrijk aspect van 123 Consultatie is volgens Bastiaans dat er wordt gewerkt met netwerken: een sociale kaart op basis van expertise en locatie. Hiermee kan de professional zien bij wie hij moet zijn voor zijn vraag en kan zo een consultatie aanvragen, ongeacht de tijd en plaats. Ook kan er op verschillende manieren consultatie worden aangevraagd: via chat, telefonisch of via agenda afspraken.

“Als professional word je gescreend of je past bij het platform op basis van beroep en kennis”, legt Bastiaans uit. “Je moet kunnen aantonen waar je expertise in hebt en bij welke organisatie je bent aangesloten. Met de verschillende netwerken heb je de juiste kennis op de juiste plek op de juiste wijze, wat iets oplevert voor de behandelaar en cliënt. Daarnaast zijn de efficiëntie en effectiviteit groot: 90 procent van de consultaties zijn binnen één dag afgerond in plaats van binnen vier dagen, 780 verwijzingen zijn er bespaard en daarmee ruim één miljoen aan zorgkosten.”

Beperken administratieve lasten

Ook helpt het platform de administratieve lasten te beperken. Bastiaans: “Zoveel mogelijk handelingen die niet direct bijdragen aan consultatie, proberen we daar waar het kan te automatiseren. Dit doen we met bestaande technologie, die we slimmer inzetten, zoals de sociale kaart en met nieuwe technologie, zoals consultatie via de app of verschillende filters.”

Tot slot verloopt de financiering en facturatie automatisch, zodat hier ook geen tijd aan verloren gaat. Bastiaans hierover: “123 Consultatie maakt gebruik van financieringen van verzekeraars, van gemeentelijke financiering en van huisartsen. Zo zorgen we ervoor dat het hele financiële proces automatisch verloopt, zonder dat de professionals daar iets voor hoeven te doen, zodat zij zich volledig kunnen richten op het verlenen van zorg. Zo wordt dus hun tijd slimmer ingezet.” 

Van zorg naar voorzorg

123 Consultatie kent dus veel voordelen. Op één plek vind je als professional veel kennis op een toegankelijke en laagdrempelige manier en het kan onnodige zorg en wachttijden voorkomen voor de cliënt. 

“Dit sluit goed aan op het gedachtegoed en de technologie van GZ-Plein”, stelt Esmee Valk, algemeen directeur van GZ-Punt. “Nu sluiten professionals zich aan bij GZ-Plein door het aanmaken van een profiel en delen ze hun kennis en expertise door onder andere blogs, webinars en podcasts. Dit is vooral gericht op het delen van informatie tussen professional en gebruiker. De professional kan zich profileren met zijn expertise en laagdrempelig kennis delen ten behoeve van preventie.”

Daarnaast kunnen gebruikers hun zorg- of inspiratievraag stellen, zich oriënteren, inlezen of zelf aan de slag gaan met hun mentale veerkracht. En wanneer nodig, kunnen zij een professional selecteren voor hun hulpvraag, gaat Valk verder. “123 Consultatie is dan een mooie aanvulling hierop om de kennis tussen professionals onderling te exploiteren. Zo wordt de communicatie tussen professionals op GZ-Plein eenvoudiger gemaakt op een veilige manier.”

Klaar voor toekomst

De afgelopen jaren maakte 123 Consultatie een enorme groei door en heeft het zich uitgebreid met zorgprofessionals uit diverse zorgorganisaties en -sectoren. Bastiaans: “We willen een open platform zijn voor alle professionals in zorg en welzijn. Eén plek met directe toegang tot kennis over behandelingen, begeleiding, medicatie en verwijzingen. Of een extra paar ogen dat met je meekijkt naar een casus. Zo bereiken we samen kwalitatief betere zorg en voorkomen we onnodige verwijzingen. Dat is precies wat we willen binnen de gezondheidszorg.” 

Valk vindt het mooi om te zien dat er meer initiatieven zijn om mensen zo goed mogelijk te helpen en onnodige zorg te voorkomen met behulp van slimme, digitale platformen. “Dus: wil je ook gemakkelijk en veilig een collega-professional consulteren? Meld je vandaag nog aan bij 123 Consultatie en GZ-Plein en werk mee aan de zorg van morgen!”