Patiënten die gebruik maken van mijnRadboud ontvangen hun afspraakbevestigingen vanaf 3 september 2019 alleen nog digitaal via mijnRadboud. Het Radboudumc wil daarmee naar eigen zeggen vooroplopen in de vorming van een betaalbare, duurzame en innovatieve gezondheidszorg.
Het Radboudumc verstuurt nog 850.000 papieren afspraakbrieven per jaar, wat neerkomt op circa 4.000 per dag. De kosten voor post blijven stijgen, en de bezorging wordt steeds beperkter, waardoor deze brieven soms te laat worden ontvangen. Een deel van onze patiënten vraagt het ziekenhuis om niet bij elke afspraak een brief te sturen als ze die informatie ook online in mijnRadboud kunnen vinden.
Indien gewenst kunnen patiënten van het Radboudumc via de balie aangeven of zij hun afspraakbevestiging alsnog per post willen ontvangen. Patiënten die voor het eerst komen, ontvangen altijd een afspraakbrief per post. Patiënten die geen gebruik maken van mijnRadboud blijven hun afspraakbrieven per post ontvangen
Proef met nieuwe zorgloketten
Het Radboudumc startte ongeveer een jaar geleden in samenwerking met de Universiteit van Bristol en Zorgverzekeraar CZ een proef met nieuwe zorgloketten. Volgens de initiatiefnemers moet een nieuw model niet alleen de zorgkosten omlaag brengen, maar ook de kwaliteit van de zorg verbeteren.
In het nieuwe systeem wordt gebruik gemaakt van gespecialiseerde verpleegkundigen die fungeren als het eerste aanspreekpunt. Deze kunnen volgens Bloem direct in actie komen en patiënten doorverwijzen naar een arts die op dat moment nodig is en hoeven patiënten niet soms maanden te wachten op een afspraak. De vaste controles in het ziekenhuis worden daarom afgeschaft.
Modernisering
Tevens ontving het Radboudumc in oktober vorig jaar een lening van 150 miljoen euro van de Europese Investeringsbank. Het geld wordt gebruikt om het ziekenhuis te moderniseren onder meer door de bouw van een nieuwe klinische faciliteit en de renovatie van bestaande faciliteiten.
Het doel van het project is om het Radboudumc functioneler en efficiënter te maken, maar ook om verschillende diensten beter te integreren door de campus compacter en flexibeler te maken en bepaalde afdelingen verticaal en horizontaal beter bij elkaar te brengen.