Nu wearables over enkele jaren de mijlpaal van 350 miljoen verscheepte units zullen behalen, groeit het momentum voor health wearables, een segment dat via de verkoop van abonnementen op diensten een levensvatbaar businessmodel hebben ontdekt. Dat schrijft althans Juniper Research in een nieuw verschenen onderzoek.
De onderzoekers van Juniper namen voor de studie het segment smart wearables onder de loep, waartoe fitness bands, smartwatches, smart glasses en smart clothing behoren. Volgens Juniper zullen met name smart glasses en smart clothing robuuste groei doormaken, met een gemiddelde jaarlijkse groei van respectievelijk 98 procent en 102 procent. Deze subsegmenten profiteren de komende jaren van ontwikkelingen op het gebied van virtual reality en augmented reality terwijl ook smart textile bezig is aan een opmars. De auteurs van het rapport merken op dat de segmenten met de hoogste groei of de consumenten in-depth data leveren vanaf diverse (gespecialiseerde) form factors of zij bieden directe voordelen waarbij geen data betrokken is. De onderzoekers verwachten dat wearables steeds meer software-driven worden omdat hardware inmiddels commodity is en de hardware op zichzelf geen garantie is gebleken voor hoge volumes. Zo bleken consumenten de voorbije jaren weinig incentives te hebben gehad om hun device te upgraden, zoals ook in de beginjaren van de smartphone het geval was.