Het Maxima Medisch Centrum en de TU Eindhoven (Tu/e) gaan met een subsidie van 700.000 euro onder 400 mensen met diabetes onderzoeken in hoeverre serious gaming hen kan helpen bij leefstijlverandering. Ook wordt er gekeken of het digitale bordspel SugarVita kan voorspellen welk effect voeding, beweging, stress en ingenomen medicatie hebben op iemands bloedsuiker.
De studie moet een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van effectieve, efficiënte en verantwoorde personal empowerment methodes voor een gezonde samenleving in de toekomst. De subsidie is toegekend door het COMMIT2DATA programma van het NWO. Internist prof. dr. Harm Haak van Máxima Medisch Centrum ontwikkelde in samenwerking met de TU/e het digitale bordspel
SugarVita.
Andere leefstijl diabetici niet eenvoudig
Nederland telt circa één miljoen diabetespatiënten, waarvan 90 procent met type 2. Hoewel regelmatig bewegen en gezond eten klachten en latere complicaties van diabetes kan voorkomen, blijkt een andere leefstijl aannemen niet altijd eenvoudig. “De wil tot verandering is er, volhouden is echter een groot probleem”, stelde internist Haak afgelopen november.
SugarVita laat de impact van eten, bewegen en medicatie op de persoonlijke glucosewaarde zien en helpt zo om betere keuzes te maken in voeding, beweging en medicatie. Gemaakt door de zorg, wetenschappelijk bewezen en al ingezet in de dagelijkse zorgpraktijk, aldus het MMC.
Doorontwikkeling Diabetes Games
TU/e-promovendus Anne Maas ontwikkelde in 2017 in samenwerking met Haak, een team van de TU/e, patiënten, diabetesverpleegkundigen, klinisch fysicus Carola van Pul en het klinisch laboratorium van MMC de zogeheten Eindhoven Diabetes Educatie Simulator (E-DES). Internisten Haak en Pleun Wouters en klinisch fysicus Carola van Pul maken nu samen met onderzoekers van de TU/e deel uit van het consortium waarin de Diabetes Games steeds verder ontwikkeld wordt.
Zelfzorg bij diabetes is belangrijk voor een stabiele gezondheid. Dit is echter een complexe opgave, met veel facetten, waarbij training en onderwijs cruciaal zijn. Het gebruik van een game heeft volgens de initiatiefnemers achter Diabetes Games het grote voordeel dat op een leuke en aantrekkelijke manier gewoontes kunnen veranderen. De gewoontes die SugarVita-P4 beoogt te veranderen, hebben gezondheidseffecten die wetenschappelijk en klinisch onderbouwd zijn, een nieuwe aanpak van diabeteszorg. De voornaamste winst is dat het spel diabetes patiënten op een vriendelijke en ongedwongen manier de controle laat nemen over hun ziekte.
Gepersonaliseerde versie SugarVita
In een vorig project werd de Eindhoven Diabetes Educatie Simulator (e-DES) gekoppeld aan SugarVita. De spelers van SugarVita 1.0 beleven een dag zoals ze die in het echte leven van iemand met diabetes zouden meemaken. Door digitaal (in het spel) te leven met diabetes, leren ze goed om te gaan met hun ziekte. Met het toepassen van data science methoden wordt nu de simulator verder ontwikkeld naar een volledig gepersonaliseerde versie. Ook wordt SugarVita verder uitgewerkt zodat het de werkelijkheid beter representeert, met een beschikbaarheid van veel voedingsmiddelen en uitbreiding met verschillende soorten lichamelijke activiteit. Emotionele stress is ook een belangrijke factor in diabetes en zal worden uitgewerkt in de nieuwe game.
Het spel reflecteert volgens de onderzoekers de werkelijke situatie, doordat het gebaseerd is op modellen van dagelijkse omstandigheden verzamelde data. ‘De gepersonaliseerde modellen in combinatie met de individuele data maken dat het spel de werkelijkheid adequaat representeert voor de speler.’
Meer weten over zinnige zorginnovaties én de implementatie? Honderden zorgprofessionals krijgen tijdens de ICT&health World Conference op 22 juni inzichten, antwoorden, handvatten en de beste voorbeelden. Wilt u ook aanwezig zijn? reserveer dan hier uw (voor de zorg gratis) toegangsticket! Want ook dit keer geldt, op is echt op.