Het roer gaat om bij Omring: van zorg naar gezondheid

do 18 februari 2021
Het roer gaat om bij Omring: van zorg naar gezondheid
Innovatie
Premium

De digitaliseringsopgave voor de ouderenzorg is groot. Met een nieuwe meerjarenvisie op digitalisering gaat de Noord-Hollandse zorgorganisatie Omring de uitdaging aan. Omring wil het zorglandschap verbeteren door het slim benutten van innovaties. Dat moet wel, vindt de VVT-organisatie: het is de enige manier om ons unieke zorgsysteem toekomstbestendig te houden.

In de hectiek van de coronapandemie, in mei 2020, werd Wendy geboren. Een digital human als wapen in de strijd tegen onzekerheid en isolatie bij ouderen in tijden van corona. Interactief ging ze in op vragen over het virus, waarbij ze haar antwoorden haalde uit gevalideerde informatiebronnen (zie ook het artikel van Deloitte en Omring in editie 4/2020, red.).

Het was een geslaagde pilot van Omring en Deloitte Digital met veel positieve reacties. “We zijn in de gezondheidszorg de tweede partij wereldwijd die dit voor elkaar hebben gekregen”, aldus CIO Marcel Ensing. Het wekt dan ook geen verbazing dat het vriendelijk-kunstmatige gezicht van Wendy op de omslag van de kersverse meerjarenvisie digitalisering staat.
Gezondheidswinst behalen
Jolanda Buwalda, bestuursvoorzitter van Omring, benadrukt in die visie de verantwoordelijkheid die Omring voelt om de gezondheidszorg van de toekomst mede vorm te geven. “Onze visie geeft richting aan de digitale technologische initiatieven binnen Omring voor de komende jaren en geeft aan hoe wij als zorgorganisatie omgaan met het veranderende zorglandschap. Hoe kan er op termijn meer gezondheidswinst en kwaliteit van leven te behalen zijn op een duurzame, slimme wijze met blended inzet van mens en techniek?”

Een vraag die de zorgorganisatie niet alléén kan beantwoorden. In een alliantie binnen en buiten de zorgketen – met leveranciers, zorgverzekeraars, financiële instellingen, bedrijfsleven, sociaal domein en een supermarktketen – ligt het antwoord besloten.

Innovatieagenda’s
Vorig jaar lichtte Buwalda de digitale innovaties bij de VVT-organisatie (ICT&health editie 3, 2020, red.) al toe. In de meerjarenvisie valt alles op z’n plek. Demografische ontwikkelingen, de cliënt- reis met eigen regie en persoonsingerichte zorg, de focus op het faciliteren van medewerkers, samengebracht in een strategiecascade waarin doelen en ambities w orden vertaald in concrete acties.

Marcel Ensing zette samen met onder meer Matthijs Boom, directeur digitale zorg bij Deloitte en Barend Bol, bestuursadviseur bij Omring, de stip op de horizon voor architectuur en platformen. Ensing: “We hebben een innovatie-roadmap ontwikkeld voor de periode tot 2030. Dat is een lange tijd, maar onze meerjarenvisie wordt periodiek herijkt. Mens en maatschappij veranderen voortdurend en vergeet ook de wet en regelgeving niet. De plannen die we maken, beslaan daarom één tot hooguit drie jaar. Daar koppelen we innovatieagenda’s aan om wendbaar te blijven.”

Ensing vindt het belangrijk om vooruit te blijven kijken. “Traditioneel zijn in de gezondheidszorg systemen gericht op informatie en communicatiestromen binnen de vier muren van de organisatie. Maar er zijn ook platformen die vormen van interactie faciliteren, tussen cliënt en zorgverlener, tussen zorgverleners onderling en met commerciële partners. Dit wordt steeds belangrijker. Aan de verschillende platformen verbinden we een gezamenlijk data en analyse platform. Daar worden de data uit de verschillende platformen omgezet naar informatie die relevant is voor Omring en die ons helpt bij verdere innovatie.”

Omring is met 4.400 medewerkers en 2.000
vrijwilligers de grootste werkgever in Noord-Holland-Noord met verpleeg en verzorgingshuizen, wijkverpleging en een revalidatietak en ambulante behandeldienst. De Omringwinkels (vijf fysieke locaties en een webshop) bieden een laagdrempelige entree tot het zorgaanbod.