Een nog hechtere samenwerking tussen alle stakeholders in de zorg moet ervoor zorgen dat technologie echt in dienst komt te staan van de zorgprofessional. Via co-creatie denkt Ascom binnen een open ecosysteem vraag en een aanbod beter op elkaar te laten aansluiten. “Daarbij kunnen we heldere afspraken maken over belangrijke zaken als standaardisatie en privacy”, zegt Ingo Tideman, Director Solutions bij Ascom. Onlangs vond de eerste co-creatiesessie plaats bij de Friese zorginstelling ZuidOostZorg.
Met ruim 15 jaar ervaring in zowel ICT als healthcare is Ingo Tideman een allrounder binnen de zorgsector. Begin vorig jaar maakte hij de overstap van PinkRoccade naar Ascom, om daar als Director Solutions voor de Benelux te werken aan innovatieve zorgtechnologie, met name voor de langdurige zorg. Langdurige zorg is de grootste tak binnen Ascom en ook de tak waar veel (technologische) vernieuwingen plaatsvinden.
Een vanzelfsprekendheid is innovatie in deze sector echter niet, stelt Tideman. “Over het algemeen praten technologieleveranciers nog altijd met vertegenwoordigers van facilitaire of IT-afdelingen. Dat zorgt ervoor dat technologie ‘erbij’ wordt genomen en de aansluiting met de werkvloer mist. Wel is er een kentering zichtbaar. We zitten steeds vaker aan tafel met ook de zorgdirectie en in de markt worden verpleegkundigen meer betrokken bij projecten, waarbij technologie een belangrijke rol speelt. Vanuit Ascom veranderen wij mee en gaan onze procesconsultants al aan het begin in gesprek over de organisatie. We bekijken pas daarna hoe en welke technologie waarde kan creëren voor de organisatie. De omgeving waarin wij opereren is hierdoor veel dynamischer geworden.”
Basis-ecosysteem
Binnen die veranderende zorgomgeving zet Ascom flink in op co-creatie. Onlangs organiseerde de ICT-aanbieder zijn eerste co-creatiesessie bij de Friese zorginstelling ZuidOostZorg. Hierbij zaten tien regionale partijen aan tafel, met vertegenwoordigers in diverse rollen om kruisbestuiving te realiseren. En vooral om te komen tot een divers basis-ecosysteem, waarin heldere afspraken kunnen worden gemaakt over belangrijke zaken zoals standaardisatie en privacy.
Tideman: “Co-creatie is zo simpel als samen met je klanten begrijpen wat er in de markt speelt en dat vertalen naar een portfolio die aansluit op de klantwens. Dat wil je met gelijkgestemden doen, die de kwaliteit van zorg willen verbeteren. Binnen de regio kent men elkaar en weet men vaak wat er bij elkaar speelt. We zien nauwelijks concurrentie onder zorginstellingen. Wel de bereidheid om met elkaar te delen en van elkaar te leren.”
Tideman geeft aan dat de volgende vraag is: hoe bereik je de massa? “Pas dan kun je zaken verder standaardiseren en goedkoper maken. We hebben daarom een zo groot mogelijk ecosysteem nodig. Dat moet gezond groeien en niet vanuit de verkeerde motieven als winstoogmerk. Je moet sowieso voorkomen dat één partij dominant wordt en blijven zorgen dat de cliënt centraal blijft staan.”
Zes trends in domotica
Tijdens de recente sessie dachten de deelnemers vooral na over de zes trends die Ascom ziet op het gebied van domotica. (Zie ook ICT&health 4 - 2018). Tot die trends behoren onder andere de toenemende intelligentie en complexiteit van zorgdomotica en de groeiende behoefte om bestaande data te gebruiken voor kwaliteitsindicatoren en om te stellen wat het resultaat van de ingezette zorg is.
“De derde generatie domotica wordt steeds slimmer, maar je ziet dat technologie nog altijd de leidende hand heeft”, zegt Tideman. “De bedoeling is dat de technologie bij de vierde generatie voor ons gaat werken in een open ecosysteem. Nu is het nog zoeken. System integrators knopen alles aan elkaar, maar dat is niet altijd het beste antwoord op de uiteindelijke vraag van de klant. Daarbij zit de klant nog altijd met verschillende technologieën die niet of onvoldoende met elkaar praten.
"Technologie moet voor ons gaan werken in een open ecosysteem"