‘Passende inzet technologie moet business as usual worden’

vr 14 februari 2025
‘Passende inzet technologie moet business as usual worden’
ICT
Premium

Passende inzet van technologie moet business as usual worden. Dat is het streven van Marieke van de Kerkhof, landelijk manager innovatie bij ’s Heeren Loo. Zij en haar team hebben al succes geboekt in het vergroten van de diagnostische toolkit van gedragswetenschappers bij de landelijke aanbieder van gehandicaptenzorg. Met de digitale HUME-oplossing van Mentech kunnen zij de herkomst van onbegrepen gedrag van cliënten beter in kaart brengen en zo dit gedrag beperken of voorkomen.

Met locaties in 16 regio’s is ’s Heeren Loo een van de grootste Nederlandse aanbieders van gehandicaptenzorg. Op innovatiegebied timmert ’s Heeren Loo al jaren aan de weg. Niet zozeer voor arbeidsbesparing, maar om cliënten het goede leven waar zij recht op hebben te bieden, en zorgprofessionals een waardevolle werkomgeving. Dat uit zich onder meer in de inzet van sociale robots en met een oplossing zoals Mentech’s HUME.

Via sensoren in een sok meet het HUME-systeem stress(-opbouw) en visualiseert dit in een overzichtelijk dashboard. Dit geeft zorgprofessionals inzicht in het stressniveau van een cliënt. Door een vroegtijdige waarschuwing kunnen zij eerder reageren en escalatie voorkomen. Inzicht in spanningsverloop kan helpen om stressvolle situaties te herkennen en daar (anders) mee om te gaan.

Technologische ondersteuning

“We werken in een zeer dynamische omgeving met veel uitdagingen, maar ook veel kansen door snelle technologische ontwikkelingen”, stelt Van de Kerkhof. “De gehandicaptenzorg is mensgericht, maar het verrijken van levens van cliënten en het werk van zorgprofessionals vergt steeds meer technologische en digitale ondersteuning. Wij pakken hier kansen met als uitgangspunt ‘high tech, high touch’: een partnerschap tussen mens en technologie.”

Mentech onderschrijft bovengenoemde kansen en uitdagingen, stelt CEO en oprichter Erwin Meinders. “Wij zijn gestart als sociaal bedrijf om mensen met onbegrepen gedrag te helpen: een kwetsbare groep wiens gedrag vaak leidt tot escalatie, zelfbeschadiging of onderprikkeling. De impact op hen, op zorgprofessionals en verwanten is groot. ’s Heeren Loo was in 2018 een van de eerste zorgaanbieders die samen met ons aan de ontwikkeling van zo’n oplossing ging werken.”

Meer inzicht

Het uitgangspunt was meer inzicht geven in de oorsprong van onbegrepen gedrag, voegt Reon Smits toe, CTO en medeoprichter van Mentech: objectief, middels technologie. “Met de inzet van software, AI en stressherkenning kwamen we uiteindelijk tot een oplossing die uitmondde in de HUME.”

Daarbij gingen Mentech en partners zoals ’s Heeren Loo niet over één nacht ijs. De eerste drie jaar bestonden vooral uit onderzoek naar wat het beste werkt om spanning te meten, met valideren van uitkomsten via academisch en praktisch onderzoek. Meinders: “Dat deden we met zorginstellingen en academische partners. Na drie jaar hadden we een bruikbare tool. In 2021 introduceerden we de HUME-sok om de metingen te verrichten. En dan duurt het nog een jaar of twee voordat je - met hulp van pilots - weet dat je op de goede weg bent.”

Behoeften meenemen

Zorgorganisatie willen partneren met partijen zoals Mentech om behoeften van cliënten en medewerkers vanaf het begin van een innovatietraject mee te nemen, benadrukt Van de Kerkhof. “Onbegrepen gedrag is een groot en groeiend probleem, zowel bij mensen met een ernstig verstandelijke beperking als mensen met een licht verstandelijke beperking. De complexiteit van de zorgverlening neemt daardoor ook toe. We kunnen met onze ogen alleen het gedrag zien en niet objectief de spanning die daaronder ligt. Verschillende mensen ‘zien’ dan ook iets anders.”

Bij ’s Heeren Loo ligt de inzet van HUME nu op mensen met een ernstig meervoudige beperking, die sowieso moeite heeft met zich uit te drukken, en de middengroep van mensen met een matig verstandelijke beperking met probleemgedrag. De HUME is volgens Van de Kerkhof de thermometer die helpt om het spanningspatroon te begrijpen in relatie tot de context. 

Goede casus

Een goede casus: in Wekerom ging een cliënt naar de dagbesteding, maar ’s avonds thuis waren er vaak uitbarstingen. Het betrokken team dacht dat de dagbesteding te veel was en wilde dit afbouwen, terwijl dagbesteding juist moet leiden tot het gewenste mooie leven voor de cliënt. De HUME toonde dat de spanningsopbouw zat in de route naar en van de dagbesteding. 

“Letterlijk door het vermijden van een bepaald kruispunt, werden die uitbarstingen voorkomen”, vertelt Van de Kerkhof. “In lang niet alle casussen is het zo duidelijk, maar de combinatie van objectieve metingen, context en interpretatie van de betrokken zorgmedewerkers en wellicht ook verwanten, kan enorm helpen om onbegrepen gedrag beter te begrijpen.”

Van de Kerkhof vindt de HUME een goede toevoeging aan de toolkit van zorgprofessionals. “De metingen maken discussie over of iemand bepaalde spanning voelt overbodig. Van belang is de interpretatie, het vinden van context. Want vaak vindt de spanningsopbouw niet rondom het moment van spanningsuiting plaats, zoals tijdens de relatieve drukte van een overdracht. Een thermometer geeft de juiste temperatuur aan, maar als je dan geen medicatie slikt of in bed gaat liggen, verandert er nog niks. Dus wat we dóen met de metingen is van belang.”

Gebruik bestaande infrastructuur

Mentech onderzoekt nu de optie om alle HUME-communicatie via het cloud-managed Cisco Meraki platform te laten lopen, vertelt Smits. “Nu sturen we via Bluetooth data naar een hub, die alles naar onze cloud-servers doorstuurt. De daar gemaakte stress-berekening wordt teruggekoppeld naar het HUME-dashboard. Maar de hub heeft een beperkte reikwijdte en een dekkend netwerk creëren is niet onze expertise. ‘s Heeren Loo gebruikt al een Cisco-infrastructuur op basis van open standaarden, dus dat kan in potentie eenvoudiger en voordeliger zijn. Met Cisco werken we aan verdere integratie van onze technologie middels co-ontwikkeling, om de uitrol te schalen en versnellen.”

Cisco levert bouwblokken voor digitalisering, vult Sander ten Hoedt aan, Account Executive Cloud & AI bij Cisco. “We zijn een Amerikaans bedrijf, maar voor de Europese markt moeten we kennis van zaken hebben van markten zoals zorg en educatie in veel landen. Een grote diversiteit aan innovaties moet op de Cisco-infrastructuur kunnen landen. Om voor al die innovaties uitdagingen op gebieden zoals open standaarden, cybersecurity en privacy te helpen oplossen en te ondersteunen bij opschaling, is technische co-ontwikkeling een must. We hebben de afgelopen jaren veel tijd geïnvesteerd in contacten met technologie-partners zoals Mentech.”

Mentech en ’s Heeren Loo zijn een mooie casus voor co-ontwikkeling, meent Ten Hoedt. Connectiviteit is een voorwaarde binnen het primaire proces om een optimale ervaring voor medewerkers en cliënten te borgen. Het is dus in het belang van Cisco om met Mentech te onderzoeken hoe data, veilig en op schaal van A naar B komen.

“Zo kunnen zorgaanbieders technologie als de HUME veiliger en sneller uitrollen op alle locaties. De feedback van partijen zoals ’s Heeren Loo is hier heel belangrijk in. Want co-ontwikkeling doen we niet alleen met technologie-partners, maar ook met partijen zoals ’s Heeren Loo, Oktober en Philadelphia. Zodat bijvoorbeeld het uitrollen van een HUME-sok een kwestie wordt van uit de doos halen, bij een cliënt aan doen en dan eenvoudig koppelen aan de app die verbonden is met een veilige infrastructuur.”

Business as usual

“Een technologische oplossing moet zo snel mogelijk business as usual worden op de werkvloer, in plaats van een ‘innovatie’. Daar zetten we gelukkig goede stappen in. Zo is de HUME voor ’s Heeren Loo niet langer ‘van’ innovatie, maar van de organisatie. Er is een separaat traject voor opschaling in onze 16 zorgregio’s gaande, zodat al onze gedragswetenschappers de HUME als standaard-onderdeel van hun diagnostische toolkit kunnen inzetten.”

Het is volgens Erwin van de Cruijs - die als account manager van Mentech intensief samenwerkt met ’s Heeren Loo - mooi om te zien dat ’s Heeren Loo en Mentech het gebruik van de HUME aan het borgen zijn in beleid en processen – van in gebruik nemen tot verwerken van inzichten in de ECD’s. “We zijn er nog niet. Maar ’s Heeren Loo is wel koploper in het verplaatsen van de HUME van ‘innovatie’ naar ‘organisatie’.” 

NOA: digitale assistent

Mentech is met de ontwikkeling van NOA gestart. Nu is de zorgmedewerker nog verantwoordelijk voor interventies, het interpreteren én in context plaatsen van metingen. Middels AI kan een virtuele assistent die interventies deels uitvoeren - vooral wanneer een medewerker even niet nabij is. Niet ter vervanging, maar ter ondersteuning. NOA is zo’n virtuele assistent die op basis van patronen, fysiologie, gedrag, persoonlijke profielen, iemands levensverhaal, de juiste interventie op het juiste moment kan bieden. Dit vergroot de toolbox van zorgprofessionals voor het verminderen en voorkomen van onbegrepen gedrag. Mentech werkt samen met 10 zorginstellingen (niet ’s Heeren Loo) om NOA te ontwikkelen: van eenvoud in gebruik tot doelmatigheid en veiligheid. Waar HUME zich richt op overprikkeling, kan NOA ook helpen bij onderprikkeling.

CV

Marieke van de Kerkhof is Landelijk Manager Zorginnovatie bij ’s Heeren Loo.

Erwin Meinders is oprichter en CEO van Mentech.

Reon Smits is CTO en medeoprichter van Mentech.

Erwin van de Cruijs is Account Manager bij Mentech.

Sander ten Hoedt is Account Executive Cloud & AI bij Cisco.


Door innovation partner

Auteur

Martijn Kregting
Eindredactie - ICT&health
Gastauteur