Pameijer: nieuw netwerk ondersteunt wens tot digitalisering

do 12 december 2024
Pameijer: nieuw netwerk ondersteunt wens tot digitalisering
ICT
Premium

Een netwerk is een cruciale nutsvoorziening, net zoals water en elektriciteit. Maar waar over een jaar of tien waarschijnlijk nog gewoon water uit de kraan komt, wordt van een netwerk nu al meer - en over drie tot vijf jaar nóg veel meer - vereist en verwacht, stellen Gertjan van Dijk (hoofd ICT) en Evert Janssen (CIO) van Pameijer – zorgaanbieder in Rotterdam. “De wens tot digitalisering bestond al. Met het netwerk dat we nu hebben, kunnen we nu die wens beter ondersteunen én straks de antwoorden geven op vragen die er nog niet zijn.”

Pameijer ondersteunt zo'n 6.500 cliënten: kwetsbare mensen met psychosociale of psychiatrische problemen of een (licht) verstandelijke beperking. Dat doet de organisatie met circa 3.000 werknemers op zo'n 150 vaak kleinschalige locaties. Toekomstbestendige zorg voor deze groep vergt de komende jaren een duidelijke visie. 

De digitalisering die de voor deze visie ontwikkelde strategie ‘Pameijer Vindingrijk 2024-2027’ mede moet faciliteren, vergt een bijpassend netwerk. Om dit digitale fundament te verkrijgen, gingen Gertjan van Dijk en Evert Janssen in zee met Cisco en dienstverlener Aspect ICT. Twee jaar later ligt er met Cisco Meraki een schaalbaar, veilig, cloudgebaseerd netwerk dat de komende jaren de digitale wensen en behoeften van zorgprofessionals en cliënten moet vervullen. 

Breder fundament

Hoewel Janssen een netwerk schetst als een soort nutsvoorziening, is er de afgelopen jaren veel veranderd in hoe cruciaal zo’n netwerk is. Zonder netwerk geen internet, zonder waterleiding geen water. Maar waar ook over vijf of zeven jaar nog steeds water uit een kraan komt, is het netwerk nu al een fundament voor veel meer dan alleen digitale verbindingen: het faciliteert het primaire proces.

“Ons netwerk is essentieel voor onze cybersecurity geworden”, vertelt Janssen. “Een slim netwerk met geïntegreerde security stelt ons verder in staat diverse gebruikersgroepen binnen zorgprofessionals - en in toenemende mate cliënten – te identificeren, te segmenteren en op uiteenlopende wijze te bedienen. Dat slimme netwerk helpt om prioriteiten te stellen, om snel en veilig nieuwe toepassingen en apparaten (IoT) toe te voegen. Daarmee is het een fundament onder steeds meer processen en dus veel meer dan een nutsvoorziening zoals water.”

Janssens collega Van Dijk vergelijkt het oude en het huidige netwerk met een wegennet. Pameijer had een rijksweg met twee banen waar men in beide richtingen 80 kilometer per uur reed. Nu heeft de organisatie een zesbaans snelweg met op- en afritten en verkeersviaducten om alle verkeersstromen in goede banen te leiden.

“Er komen voortdurend opritten bij, ofwel vragen van gebruikersgroepen voor nieuwe functionaliteit. Dat vergt voortdurend nieuwe investeringen. Meer nog dan een snelweg moet ons netwerk daarom toekomstvast zijn. Tien jaar vooruit kijken is heel lastig, maar met het cloud-gebaseerde netwerk van Cisco, zijn we voorbereid op de vragen die de komende jaren op ons afkomen. Dat maakt deze investering ook zo toekomstvast.”

Goede IT-partners cruciaal

Omdat IT voor Pameijer geen kernactiviteit is, zijn volgens Janssen een goede IT-dienstverlener en technologiepartners net zo cruciaal als het netwerk zelf. “We kunnen ons eigen stukje IT goed beheren en ontwikkelen. Voor alles dat daarbuiten valt, zoals een netwerk, willen we goede IT-partners. Van belang voor onze keuze was dat we een bewezen infrastructuur vonden, dat aansluit bij wijze waarop we zorg leveren. Wij zochten daarom een platform - SD-WAN, LAN en WLAN - dat zich in de zorgmarkt én daarbuiten op schaal heeft bewezen, van een partij die met een heldere visie op IT die matcht bij onze visie op zorg. Cisco voldeed aan al onze negen IT-doelstellingen. En dat we een goede klik hebben, is mooi meegenomen.” 

We zijn nu voorbereid op de vragen die op ons afkomen


Daarnaast was een lokale partner voor de uitrol belangrijk, voegt Van Dijk toe. “We hebben Cisco vanaf het begin betrokken bij de gesprekken met onze implementatiepartner en IT-dienstverlener Aspect ICT, die onder meer zorg droeg en draagt voor het landen van alle systemen, applicaties en devices van Pameijer op het netwerk." Van Dijk is positief over de communicatiedriehoek tussen Pameijer, Aspect ICT en Cisco waarin ieder expertise en ervaring inbrengt. De samenwerking is niet gestopt bij de opdracht, maar is daarna geïntensiveerd.

Balans vinden

Cisco erkent het belang van partners zoals Aspect ICT die - naast het managen en monitoren van het netwerk - de vertaalslag kunnen maken naar de diversiteit van ketenpartners binnen het zorgecosysteem, zo stelt Sander ten Hoedt, Account Executive Cloud & AI bij Cisco. Zolang deze ketenpartners voldoen aan open standaarden, kunnen ze zonder probleem landen op het Cisco Meraki-platform. Een voorbeeld is de integratie met Assa Abloy en De HUME van Mentech.

“Het belangrijkste vanuit ons perspectief is dat het platform waarin Pameijer investeert in staat is om de huidige en toekomstige mogelijkheden tot zorginnovatie op een snelle en veilige manier uit te rollen zonder dat dit leidt tot een hogere werklast – in dit geval van het team van Gertjan. Daarin werken wij samen met gespecialiseerde partners zoals Aspect ICT, die ervoor zorgen dat applicaties op het netwerk zorgorganisaties zoals Pameijer ondersteunen en mogelijkheden tot innovatie bieden. Wij zorgen er met open standaarden voor dat dit past op ons netwerk, ongeacht wat daarop landt.”

Anders georganiseerd

Kanttekening daarbij is dat Pameijer anders georganiseerd is dan veel zorgaanbieders, gezien de vele kleinschalige zorglocaties. Dat vergt hele andere zaken van een netwerk dan wanneer je vijf grote locaties hebt, schetst Van Dijk. “Bij ons komen er elk jaar panden bij of gaan er panden weg. Schaalbaarheid en veiligheid zijn altijd belangrijk: met het nieuwe platform kunnen we snel en eenvoudig locaties uit- en oprollen.”

Het geeft Van Dijk dan ook rust in zijn hoofd dat deze basis op orde is. “We durven nu weer aan het netwerk te komen. In het verleden zorgde dat voor uitdagingen. We zijn veel makkelijker in staat om locatiegebonden zaken te veranderen of vernieuwen, zoals het uitrollen van een WiFi-netwerk, of het aansluiten van nieuwe domotica op bepaalde locaties. Dat dit nu kan, geeft voor mij aan dat we het juiste netwerk geïmplementeerd hebben.”

Niet langer afremmen

Inmiddels is Pameijer aan de slag met het uitvoeren van elementen uit ‘Pameijer Vindingrijk’, die moesten wachten tot het nieuwe netwerk beschikbaar was. Van Dijk hierover: “Als wij vooral afremmen, denken ze bij de zorg ook: ‘wij hebben iets moois bedacht, maar het kan weer niet omdat ze bij IT aan het slapen zijn’. Dat willen en kunnen we nu voorkomen. En dat geldt ook voor de cliënten, want digitaal mee kunnen komen in de samenleving is tegenwoordig onderdeel van de dienstverlening van Pameijer.”

Sterker nog, geeft Van Dijk aan: er is nu meer mogelijk dan waar om gevraagd wordt. “We zouden sneller kunnen gaan, maar het is belangrijk om niet te veel te snel te veranderen. Zorgprofessionals willen vooral goede zorg kunnen leveren. Met het netwerk dat we nu hebben, kunnen we hen hiervoor nu een snel, veilig, stabiel fundament bieden. Belangrijk voor ons is dat we met ons cloud managed Cisco Meraki-platform met geïntegreerde security antwoord kunnen geven op de vragen die nog niet gesteld zijn. Denk daarbij aan IoT, domotica, security en de verduurzaming van het vastgoed.”

Rol van bestuur

Janssen wil benadrukken dat het bestuur een grote rol heeft gespeeld in waar Pameijer nu staat op het gebied van digitalisering. “Ons bestuur hoeft niet voorop te lopen op IT-gebied. Het is wel belangrijk dat zij ons als IT’ers vertrouwen wanneer wij zeggen wat er nodig is om een vernieuwing binnen de organisatie te realiseren. Ze snappen dat IT complexer is dan wat access points bij de Mediamarkt kopen en aan het plafond te schroeven.”

De CIO ziet het dan ook als compliment dat iets waar hij en Van Dijk twee jaar aan gewerkt hebben in het bestuur vrij kort besproken werd voordat er een klap op gegeven werd. “Zij vertrouwen erop dat wij snappen welk soort ICT het beste past bij de verschillende zorg use cases, maar ook als het gaat om zaken zoals privacy en compliance. Wij weten als geen ander wat er bij Pameijer speelt en hoe dat naar een IT-fundament vertaald moet worden.” 

CV

Gertjan van Dijk is hoofd ICT bij Pameijer.

Evert Janssen is CIO bij Pameijer.

Sander ten Hoedt is Account Executive Cloud & AI bij Cisco.

Door innovation partner