Een op de drie Nederlanders registreert activiteiten en gezondheidsdata via apps of wearables. Consumenten staan open om deze data te delen met hun zorgverzekeraars, werkgever of commerciële organisaties. Dat stelt marktonderzoeksbureau Multiscope op basis van een marktonderzoek onder 6.000 Nederlanders.
Eerder al publiceerde Multiscope een aantal bevindingen op basis van hun Smart Health Monitor. Het rapport geeft inzichten in bezit, gebruik, profielen, motivatie, drempels, aankoopintentie en toekomstperspectief van onder andere health apps, activity trackers, sporthorloges, smartwatches en meters voor lichaamsfuncties.45 procent van de Nederlanders is bereid om gezondheidsdata te delen met zorgverzekeraars als daar korting op de zorgpremie tegenover staat. Ze willen de gegevens die zij registreren met apps of wearables (zoals aantal stappen, gewicht of bloeddruk) ter beschikking stellen. Vooral onder 18 tot 35 jarigen (59%) en Nederlanders met een laag inkomen (51%) is het draagvlak voor het delen van persoonlijke informatie groot.
Drie op de tien consumenten zijn bereid om de gegevens over hun gezondheid te delen met de werkgever. Hier moet wel een beloning tegenover staan, zoals extra vrije dagen of een bonus. Overigens is het volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens voor werkgevers niet toegestaan om gezondheidsdata te verzamelen, zelfs niet als de werknemer toestemming geeft.
Als commerciële organisaties hun klanten korting bieden op hun dienst of product is 16% bereid om gezondheidsdata te delen. In alle gevallen is het heel belangrijk dat er vertrouwelijk en met zorg met de data wordt omgegaan. Bij commerciële organisaties zijn consumenten daar het minst gerust op, stelt Multiscope.
Bekijk hier de Smart Health Monitor als PDF