Investeringen in ondernemingen en startups die diensten of producten aanbieden op het gebied van ehealth/ digital health zijn in de eerste helft van 2016 gestegen naar een nieuwe recordhoogte van 3,9 miljard dollar. Dat blijkt uit onderzoek van Startuphealth.com. Seed en Series A financieringsrondes (over het algemeen bedoeld voor beginnende ondernemingen) doen weinig voor elkaar onder in aantallen deals, wat betekent dat er nog altijd een zeer florissant investeringsklimaat is voor beginnende bedrijfjes.
In hoeveelheden dollars ging het meeste geld naar Series A financieringsrondes. Waarmee er nieuwe mogelijkheden worden geschapen voor het op de markt brengen van gevalideerde oplossingen en toepassingen. Volgens Startuphealth is er een duidelijk patroon te herkennen in financieringspieken en –dalen. De minder sterke periodes bevinden zich aan het begin van elk jaar en in de eerste zomermaanden, terwijl mei en september zeer sterke maanden zijn als het gaat om investeringen.Er zijn momenteel zo’n 7.600 startups bezig met het ontwikkelen van oplossingen op het gebied van digitale gezondheid. 450 bedrijven investeerden in deze vooral jonge onderenmingen. Voor deze beginnende bedrijven was de eerste helft van 2016 dus de beste periode tot nu toe, met 3,9 miljard dollar aan investeringen. Het vorige hoogtepunt was de eerste helft van 2014, met 3,5 miljard dollar aan investeringen in digital health startups (en 7 mld dollar voor het hele jaar). In de eerste helft van 2015 was er een dip naar 2,9 miljard dollar.
Hogere investeringen, minder deals
In overeenstemming met eerder genoemde trends ziet Startuphealth dat, terwijl de hoogte van investeringen blijft toenemen, het aantal gesloten deals daalt. In 2013 bereikte het aantal financiële overeenkomsten een piek met 624, om daarna te dalen naar 566 in 2014 en 498 in 2015. In de eerste helft van 2016 kwam het aantal deals uit op 234.Hoewel het lijkt alsof investeringen in juni flink daalden, was dit vooral het gevolg van een zeer grote investering in het Chinese Ping An Good Doctor in mei. Bij deze Series A financiering werd er maar liefst 500 miljoen dollar opgehaald. Het gaat hier om een spin-off van een Chinese verzekeraar, die een mobiele gezondheidsapp lanceerde waarmee patiënten eenvoudiger afspraken kunnen maken en kunnen communiceren met medisch specialisten of huisartsen via messaging, beelden en video.
Behalve Ping An Good Doctor waren er nog enkele andere interessante digital health ondernemingen die financiering rondkregen voor hun toepassingen, zoals het eveneens Chinese Codoon, het Duitse eGym, EarlySense in Tel Aviv, het Britse Babylon en Blue Bee in Nederland (een biowetenschappelijke onderneming die 10 miljoen euro ophaalde om knelpunten aan te pakken in DNA analyses).
Veel ondernemingen die investeringen binnenhaalden, zijn actief op het gebied van verzekeringen, met name in het vinden van een andere manier om vanuit verzekeringsoptiek met gezondheid om te gaan. In de top 10 van meest actieve markten op het gebied van investeringen staan segmenten zoals patient/consumenten-ervaring (bijna 1 miljard dollar aan investeringen en 51 deals), wellness (854 miljoen dollar, 25 deals) en gepersonaliseerde health-toepassingen (524 miljoen dolalr, 19 deals) bovenaan.