St. Antonius heeft nieuw EPD, nieuw patiëntenportaal ingevoerd

wo 18 oktober 2017 - 11:44
Nieuws

Het St. Antonius Ziekenhuis is overgestapt op een nieuw elektronisch patiëntendossier (EPD). In de nacht van 12 op 13 oktober is het nieuwe EPD officieel in gebruik genomen. De medische gegevens van alle bestaande en nieuwe patiënten van het St. Antonius worden nu in dit nieuwe systeem geregistreerd en beheerd. Ook komt er een nieuw patiëntenportaal.

Tot nu toe gebruikte het St. Antonius het na 20 jaar technisch verouderde IntraZis, een systeem dat door het St. Antonius zelf is ontwikkeld en destijds uniek was. Het nieuwe EPD wordt wereldwijd gebruikt en continu doorontwikkeld, waarbij volgens het ziekenhuis goed ingespeeld wordt op technologische ontwikkelingen. De instelling verwacht zo beter tegemoet te kunnen komen aan de (digitale) behoeften van patiënten en zorgverleners en beter voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen in de gezondheidszorg.

Fusie noopte tot gezamenlijk EPD

Behalve de behoefte aan een meer toekomstbestendig systeem was de fusie tussen het St. Antonius Ziekenhuis en het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis een reden om over te stappen op het nieuwe EPD. Beide ziekenhuizen werkten met verschillende systemen. In het gezamenlijke EPD kunnen ze de medische gegevens van patiënten raadplegen (zoals onderzoeksresultaten, overzicht van medicijnen en allergieën) en behandelplannen opslaan.

Zo verlopen zorgprocessen efficiënter, omdat elke bevoegde zorgverlener op elk moment over dezelfde juiste informatie van patiënten kan beschikken. Verder  is het ziekenhuis via het gezamenlijke systeem beter in staat om van groepen patiënten met eenzelfde aandoening de gegevens geanonimiseerd te vergelijken en te analyseren. De uitkomsten kunnen arts en patiënt helpen bij het samen maken van betere keuzes voor bijvoorbeeld het soort behandeling of om behandelplannen te optimaliseren.

Nieuw patiëntenportaal

Onderdeel van het nieuwe systeem is het nieuwe patiëntenportaal ‘Mijn Antonius’. Hiermee kunnen patiënten in een eigen beveiligde online omgeving onder meer delen van het eigen medisch dossier inzien. Om de overgang naar het nieuwe patiëntenportaal zo soepel mogelijk te laten verlopen, wordt ‘Mijn Antonius’ in eerste instantie alleen actief aangeboden aan de gebruikers van het oude digitale patiëntenportaal van het St. Antonius Ziekenhuis en aan patiënten die digitaal een vragenlijst moeten invullen (bijvoorbeeld ter voorbereiding op een opname).

Dat moet het ziekenhuis de tijd geven om te leren wat verbeterd kan worden aan het portaal. Ook krijgen artsen en verpleegkundigen de tijd om te wennen aan het nieuwe EPD en aan alle nieuwe mogelijkheden die het nieuwe patiëntenportaal biedt, zoals vragen beantwoorden van patiënten en medicatie- en allergieoverzichten bijwerken en goedkeuren. Begin 2018 zal het ziekenhuis al zijn patiënten uitnodigen om een ‘Mijn Antonius’ account aan te maken.

De afgelopen twee jaar hebben ruim 100 medewerkers geholpen bij de inrichting van het nieuwe EPD en het patiëntenportaal ‘Mijn Antonius’. Daarnaast zijn er in de aanloop naar 13 oktober 4.000 medewerkers getraind in het goed en veilig werken met het nieuwe EPD, stelt Nathalie Urbanus, projectmanager EPD.

Enkele maanden wennen

De ervaring van andere ziekenhuizen leert overigens dat het nog enkele maanden duurt voordat alle zorgverleners volledig gewend zijn aan het werken met het EPD. Aankomende weken is er daarom extra personeel ingezet om de zorgverleners te ondersteunen. Helaas kan het toch zo zijn dat patiënten soms wat langer moeten wachten dan gebruikelijk. Wout Adema, Raad van Bestuur: “We gaan nu kilometers maken om te wennen en routines opnieuw op te bouwen.”