Trombosedienst LabWest automatiseert routeplanning

vr 2 september 2016 - 10:35
Nieuws

Trombosedienst LabWest wil de efficiency van zijn werkzaamheden verbeteren met het invoeren van een nieuw ritplanningssysteem. Het inzetten van PTV Smartour moet het volgens de dienst, actief in de regio Den Haag, mogelijk zijn om altijd te voldoen aan het motto ‘Vandaag prikken, analyseren en doseren’.

De Trombosedienst van LabWest is er verantwoordelijk voor dat de bloedstollingswaarden van zo’n 15.000 trombosepatiënten in Den Haag en omliggende gemeenten worden bewaakt. Bloed prikken – op een poli of bij mensen thuis – de analyse daarvan en het bijstellen van de medicatie gebeurt op één dag. Dagelijks moeten de buitendienstmedewerkers van de Haagse trombosedienst daarom honderden thuis- en polibezoeken afleggen.

Het gaat om in totaal tussen de 1.100 en 1.200 prikmomenten die tot 30 logische routes verwerkt moeten worden. Dat efficiënt inplannen gaat bijna niet meer zonder een specifiek daarvoor ontwikkeld  digitaal platform, zo stellen Steef Besteman en Petra Mol, samen met Joke van Lith verantwoordelijk voor het inplannen van buitendienstmedewerkers bij de Trombosedienst LabWest in een artikel, gepubliceerd op de website van PTV Smartour.

Omdat PTV Smartour de routes automatisch berekent, kunnen de planners zich concentreren op het verbeteren van deze routes.  De voordelen in behaalde tijdwinst zijn volgens de planners aanzienlijk. Zo zijn alle medewerkers met behulp van het ritplanningssysteem in staat om ’s middags op tijd terug te zijn op kantoor. Daarnaast besparen de planners zelf tijd door niet langer zelf alle ritten handmatig in te hoeven plannen.

De trombosedienst heeft de afgelopen jaren al een aantal processen gedigitaliseerd.  De prikafspraken legt LabWest vast in het Trodis patiënten informatie systeem voor trombose-diensten. Verder worden patiënten aan huis geprikt die een aanvraag hebben ontvangen via een huisarts of specialist.Deze ziekenhuis-aanvragen worden weer verwerkt in een apart administratiesysteem.

Binnenkort wordt Smartour gekoppeld aan de iPads van de buitendienstmedewerkers. Dan is het mogelijk om de geplande routes digitaal naar de medewerkers door te sturen.