Binnen steeds meer gemeenten bestaat de behoefte om een sociale kaart te ontwikkelen voor zowel professionals als inwoners. Gemeenten willen één platform waarop alle inwoners terecht kunnen voor vragen rondom aanbieders van welzijn, cultuur, gezondheid en zorg, en waar tegelijkertijd professionals elkaar laagdrempelig kunnen vinden en kunnen samenwerken. Arthur Kleijn, alumnus van de master Advanced Health Informatics Practice¹ en fysiotherapeut, voert samen met een collega uit de welzijnssector de projectleiding uit van Zorg4Nieuwegein², een initiatief van gemeente Nieuwegein en Unicum Huisartsenzorg.
Nieuwegein is niet de eerste gemeente met een sociale kaart. Gevraagd naar het unieke karakter van het platform voor Nieuwegein geeft Kleijn aan dat er goed is gekeken hoe het voorbeeld van bestaande Zorg4-platforms aan te passen was naar hun eigen specifieke eisen en wensen. Kleijn: “Wat wij willen is, een sociale kaart voor de inwoners maken welke ingericht is volgens de principes van de positieve gezondheid. De primaire focus ligt op mensen zelf, op hun veerkracht en op wat hun leven betekenisvol maakt."
Daarnaast was er de wens een besloten platform te maken voor alle professionals. Dit platform moet uitnodigend en vernieuwend zijn en van toevoegende waarde voor de professionals. “Wij zijn nu bezig alle organisaties te inventariseren die zich richten op (sociaal) welzijn, gezondheid, zorg en cultuur”, vertelt Klein. “Denk hierbij aan buurthuizen, vrijwilligersorganisaties, de bibliotheek, uitvaartondernemingen en huisartsenpraktijken. Het platform krijgt een hele brede scope en we delen de organisaties vervolgens in aan de hand van 14 thema’s.”
De rol van de projectleider
De realisatie van het platform ‘Zorg4Nieuwegein’ kent twee projectleiders, waarvan Kleijn er één is. Hij houdt zich vooral bezig met de betrokkenheid richting professionals en welzijnsorganisaties, dus de aanbieders. Zijn collega-projectleider komt uit de welzijnssector en houdt zich vooral bezig met het betrekken van partners uit alle sectoren en de inwonerkant van het platform.
Kleijn: “Over veel zaken besluiten we gezamenlijk en we checken geregeld bij elkaar of de keuzes die we maken de juiste zijn. We sparren samen over alle aspecten van het platform.”
Van oorsprong is Kleijn fysiotherapeut en manueel therapeut. Hij werkt al zo’n 16 jaar in Nieuwegein in een eerstelijns gezondheidscentrum. “Gedurende de afgelopen 16 jaar heb ik mezelf steeds meer gepositioneerd als ICT-deskundige en ben ik de master Advanced Health Informatics Practice gaan volgen bij hogeschool Inholland. Dus toen de behoefte ontstond om de sociale kaart nieuw leven in te blazen en platform Zorg4Nieuwegein te starten, werd ik daar al snel bij betrokken en heb ik de rol van mede-projectleider op me genomen.”
Tijdens de master heeft Kleijn veel geleerd op het gebied van projectmatig werken. Ook stelt hij op het gebied van informatiemanagement en informatiebeveiliging meer dan voldoende kennis opgedaan te hebben om het gesprek aan te kunnen gaan met het bedrijf dat het platform heeft ontwikkeld.
“Ook over bijvoorbeeld database-structuren, hoe deze werken en hoe je data slim kunt verwerken. De brede kennis die ik tijdens de opleiding heb opgedaan, kan ik nu heel mooi inzetten. Je moet ook kunnen denken vanuit een diverse doelgroep die gebruik gaat maken van het platform. Dat kan door het modelleren van persona en dat was weer een belangrijk onderdeel van de lessen rondom e-health ontwikkeling.”
Platform voor inwoners én aanbieders
Het platform beoogt de zelfredzaamheid van de inwoners van Nieuwegein te stimuleren door het aanbod aan onder andere zorgverleners, welzijnsorganisaties, sociale initiatieven en sport- en cultuurorganisaties overzichtelijk te presenteren. Voor de ‘aanbod’-zijde geldt dat er een besloten deel is binnen de website. Binnen dat besloten gedeelte kunnen professionals elkaar vinden en er kan projectmatig met elkaar worden samengewerkt. Daarnaast biedt het een centrale plaats waar documenten kunnen worden beheerd, vertelt Kleijn.
“Het doel is om per januari Zorg4Nieuwegein zo goed als gevuld te hebben met alle organisaties in Nieuwegein. Organisaties en professionals krijgen dan de mogelijkheid om ontbrekende informatie aan te leveren, zodat het platform meer en meer actueel en compleet wordt. Vervolgens zullen de eerste projectgroepen aan het platform worden toegevoegd.”
Wij streven naar één allesomvattend platform
Bij deze groepen worden gebruikerservaringen en -wensen geïnventariseerd, zodat het platform van toegevoegde waarde wordt. Denk aan de mogelijkheid van chatten, videobellen en documentbewerking. Klein hierover: “Wij streven naar één allesomvattend platform. Wanneer ik als fysiotherapeut bijvoorbeeld een meisje met voetklachten als patiënt heb en ik wil graag dat een podotherapeut met specifieke kennis van kinderen in de groei ernaar kijkt, kan ik gebruik maken van Zorg4Nieuwegein door enerzijds deze professional te vinden en anderzijds om in contact te komen met deze professional.”
Uitdagingen
Nieuwegein is niet de eerste gemeente met een sociale kaart of een zorgkaart. Omliggende gemeenten hebben en beheren hun eigen Zorg4-platform, allemaal geboren uit een noodzaak vanuit de eigen gemeente om deze sociale kaarten te ontwikkelen. Kleijn stelt dat Zorg4Nieuwegein deels wordt gefinancierd door de gemeente Nieuwegein, en dat er ook vanuit de samenwerking tussen Unicum Huisartsenzorg en zorgverzekeraars, zogenaamde Organisatie en Infrastructuur (O&I) gelden beschikbaar zijn gesteld. Deze gelden zijn voldoende om het platform op te gaan zetten gedurende de eerste twee jaar.
“De oplevering wordt per januari gerealiseerd, maar daarna komt de uitdaging om het te communiceren en implementeren naar en bij de inwoners en professionals”, benadrukt Kleijn. “Voor het beheer kijken we ook naar slimme koppelingen zodat het platform zichzelf deels onderhoudt en actueel blijft. Bijvoorbeeld door een API-koppeling te gebruiken (Application Programming Interface, waarmee data wordt uitgewisseld tussen systemen, red.), in dit geval ons platform met onder andere een overzicht van gecontracteerde zorg van de gemeente Nieuwegein.”
Stand van zaken
Op dit moment wordt gewerkt aan het bekendmaken van de site bij zowel inwoners als professionals. Professionals worden uitgenodigd om een account aan te maken op het besloten gedeelte van de website en hun gegevens aan te vullen. Zo ontstaat een compleet overzicht van het beschikbare aanbod. Daarnaast worden bestaande en nieuw te vormen projectgroepen of samenwerkingsverbanden aangemoedigd om het besloten gedeelte te gebruiken, met als doel de samenwerking te versterken.
Kleijn tot slot: “Ik ben erg enthousiast over het platform. Voor mezelf is het een mooie uitdaging om hieraan mee te werken. Het vraagt veel diverse competenties en geeft direct inzichten in hoe bepaalde zorg en samenwerkingen met het voorliggend veld in Nieuwegein zijn georganiseerd. En voor de inwoners van Nieuwegein is het een mooi platform waar ze hopelijk snel de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben.”
CV
Arthur Kleijn is fysiotherapeut en manueel therapeut. In 2024 heeft hij de master Advanced Health Informatics Practice van hogeschool Inholland afgerond.
Connie te Grotenhuis is opgeleid als verpleegkundige, cultureel antropoloog en docent. Zij verzorgt Communicatie en PR bij de masteropleiding Advanced Health Informatics
Practice van hogeschool
Inholland Amsterdam/Diemen.