Patiënten die een borstreconstructie ondergingen en tijdens de nazorg gebruik maakten van een mobiele app brachten in de volgende 30 dagen minder een bezoek aan een arts. Dit bleek echter geen invloed te hebben op de kwaliteit van de zorg en de tevredenheid van de patiënt, zo blijkt uit onderzoek van van het Women's College Hospital van de University of Toronto.
Tijdens het onderzoek werden vrouwen in het proces van borstreconstructie opgesplitst in twee groepen. De ene groep moest tijdens de nazorg gebruik maken van de app terwijl de andere groep de arts bezocht.De app, ontwikkeld door QoC Health, biedt patienten de mogelijkheid om foto’s te versturen en antwoorden te geven in medische vragenlijsten. Via een webportal kunnen artsen op de hoogte blijven van het herstelproces.
Het gebruik van de app leidde tot een drastische daling in het aantal artsenbezoeken en ook verstuurde de doelgroep die hier gebruik van maakte in de 30 dagen van nazorg minder e-mails naar hun arts. Het aantal complicaties tijdens de nazorg en de tevredenheid over de nazorg lag in beide groepen nagenoeg gelijk.