Het zakelijk gebruik van VR lijkt door te breken, waarbij opleiding een belangrijke markt vormt. Op de recent gehouden VRdays in Amsterdam werd een heel scala aan zakelijke toepassingen getoond. Daaruit blijkt dat virtual reality op het punt staat om grote stappen te zetten op het gebied van opleidingsdoeleinden, maar ook voor bijvoorbeeld behandeling van mensen met angststoornissen.
Vooral voor opleidingsdoeleinden lijkt VR (evenals augmented reality - AR) al veelvuldig een praktisch nut te hebben, zo blijkt uit een achtergrondartikel over VRdays op Telecompaper. Zo kan personeel van een apotheker zich bekend maken met waar producten zich bevinden, maar ook voor groot zakelijk industrieel gebruik kan persoon oefenen met het sleutelen aan- en bekend worden met grote machines.Voor medische toepassingen wordt VR veelal al ingezet voor revalidatie, geestelijke pijnverlichting en vermaak voor patiënten die aan het bed gekluisterd zijn. Vooral door gebruik van draadloze devices - zoals de Gear VR - kan VR makkelijk worden ingezet, daar waar voor (serious) gaming op dit moment nog een VR-device met draad gebruikt moet worden in combinatie met een krachtige pc.
In het voorbeeld van opleidingsdoeleinden voor een apotheek werd een virtuele apotheek getoond.
Voor snelle service moet het personeel bekend zijn met de indeling van medicijnen. In een VR-kopie van de apotheek kan personeel zich zo snel aanleren wat waar staat. Omdat de hersenen VR ervaringen als echt interpreteren, wordt zo sneller geleerd.
Het hiervoor verantwoordelijke bedrijf toonde ook een handschoen die realistische feedback moet geven, hiermee kunnen bepaalde handelingen worden aangeleerd zoals een ingewikkelde knoop in een touw leggen. Maar ook bijvoorbeeld apparaten kunnen zo op afstand bediend worden.
VR voor revalidatiedoeleinden
Verder wordt VR in de zorgsector ingezet voor revalidatiedoeleinden. Zo werd een waterdichte variant van de Gear VR gebruikt om te zwemmen met dolfijnen. De gebruiker draagt in het water de bril, om hem heen zwemmen virtuele dolfijnen. De toepassing wordt ingezet voor mensen met tweede- en derdegraads brandwonden. Deze patiënten moeten elke dag twee tot drie uur in het water doorbrengen, na verloop van tijd wordt dit een sleur. Met een virtuele impuls wordt de zwemsessie een beleving die direct de pijn, saaiheid en levensplezier positief beïnvloed. Dezelfde techniek kan ingezet worden voor patiënten die lang aan het ziekte bed zijn gekluisterd. Door met VR een prettige omgeving te creëren kan het geneesproces versneld worden.Ook voor patiënten met een (gedeeltelijke/tijdelijke) verlamming kan VR toegepast worden, zo bleek tijdens VRdays. Door in VR het verlamde lichaamsdeel te bewegen worden de hersenen geprikkeld dit lichaamsdeel in het echt ook weer te bewegen.
Daarnaast wordt hard gewerkt aan virtueel opereren op afstand en chirurgische trainingen waarbij precieze (motions controllers en stereoscopisch beelden) zeer belangrijk zijn. Verwacht wordt dat de VR gezondheidszorgmarkt in 2025 mondiaal een omzet zal realiseren van 5 miljard dollar of meer.