ICT is niet meer weg te denken in de zorg. Voor toekomstige professionals is het daarom belangrijk om de specifieke context van dit werkveld te begrijpen. Het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg van Hogeschool Windesheim speelt hierop in met praktijkgericht onderzoek: het werkveld, studenten, docenten en onderzoekers werken samen aan innovaties.
Toekomstige professionals moeten niet alleen een beroep of een vak leren, maar ook begrijpen hoe hun werk aansluit bij hun werkpraktijk. Voor toekomstige ICT-professionals is het bijvoorbeeld essentieel om de impact van hun werk binnen de zorg te begrijpen. Toekomstige zorgprofessionals moeten zien dat hun werk steeds meer verweven raakt met ICT. Binnen het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg van Hogeschool Windesheim werken onderzoekers daarom samen met studenten, docenten en het werkveld aan projecten die de context van ICT en zorg dichter bij elkaar brengen.
Data-analyse
Zo’n project is MEDIATE, ‘A Medical Data Analytics Center’, meegefinancierd door TechForFuture. Hierin werkt het lectoraat samen met Isala en het bedrijf Appbakkers. Deelnemers doorlopen data science-vraagstukken vanuit de zorgpraktijk, zoals de analyse van patiëntgegevens om patronen te ontdekken en voorspellingsmodellen voor diagnoses te verbeteren. Dit doen we met het hulpmiddel ‘Handelingsruimte Waardevolle AI’ (ontwikkeld in het kader van het VWS-programma Waardevolle AI voor Gezondheid) dat zorgorganisaties helpt om de maatschappelijke waarde en implementatie-uitdagingen van AI-toepassingen te beoordelen.
Groepen studenten pakken begeleid door docenten en praktijkprofessionals de praktijkvraagstukken op. Zij ontwikkelen AI-modellen zoals voorspellings- en classificatiemodellen, om mogelijke toepassingen van deze modellen in een proof-of-concept (PoC) aan te tonen. Door praktijkervaring op te doen, krijgen de ICT-studenten een goed beeld van de uitdagingen in de zorgrealiteit.
Lectoraat-onderzoekers analyseren waar barrières optreden voor de implementatie van de AI-modellen, zoals het ontbreken van een multidisciplinaire aanpak en een vaak technologiegedreven benadering. Ze ontwikkelen tools en handvatten die een meer samenwerkingsgerichte aanpak stimuleren. Die handvatten worden vervolgens weer getest, doorontwikkeld en geëvalueerd in multidisciplinaire teams van zowel ICT- als verpleegkundestudenten.
Digital twins
In het project ‘Digital twins for simulating neonatal monitoring technologies’ (mede gefinancierd door SIA1) onderzoekt het lectoraat de toepassing van digital twins—virtuele replica's van fysieke producten of situaties—om de alarmdruk in Neonatale Intensive Care Units (NICU) te verminderen. Ook hier werkt het lectoraat samen met Isala, evenals met het bedrijf Little Rocket, en met studenten van de opleiding HBO-ICT en verpleegkunde.
ICT-studenten onderzoeken bestaande toepassingen van digital twins om de ontwikkeling hiervan binnen een NICU te begrijpen en analyseren machine learning-algoritmes die kunnen worden ingezet bij het voorspellen en simuleren van patiëntgegevens. Het ontwikkelen van een PoC levert waardevolle inzichten op in mogelijke software-architectuur en relevante data-invoer en -uitvoer die voor het systeem van belang zijn.
Studenten verpleegkunde onderzoeken alarmmoeheid onder verpleegkundigen en verkennen mogelijkheden voor het verminderen van alarmen, waaronder de inzet van technologie. Daarnaast onderzoeken ze de impact van deze technologie op zorgprofessionals. Door het ICT- en zorgperspectief in dit project samen te brengen, hopen we goed inzicht te krijgen in de potentie van digital twins bij patiëntalarmering.
Concrete context
Deze praktijkgerichte onderzoeksprojecten zorgen ervoor dat studenten leren vanuit theoretische kaders én ervaring opdoen in een concrete context. Zij worden daarnaast begeleid en ondersteund bij bijvoorbeeld het opstellen van hun projectplan, methodische onderzoeksopzet en verslaglegging, waardoor zowel met als van elkaar geleerd wordt: niet alleen de studenten, maar ook het werkveld, docenten, en onderzoekers. We bereiden studenten zo voor op een toekomst waarin ze technische vaardigheden bezitten en weten hoe deze toe te passen binnen de complexe zorgrealiteit.
CV
Gido Hakvoort is associate lector bij het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg en trekker van het onderzoeksthema Smart & Connected (toepassing van nieuwe technologieën in de zorgcontext).
Paul Hiemstra is onderzoeker/data scientist bij het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg en werkt daarnaast als docent bij de opleiding HBO-ICT binnen onder andere semesters Data Science en Machine Learning.
Job Leenen is onderzoeker en projectleider bij het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg en werkt daarnaast als verpleegkundig onderzoeker bij Isala.
Referenties
- TechForFuture en SIA stimuleren praktijkgericht onderzoek en samenwerking tussen onderzoeksinstellingen, onderwijs en bedrijven om innovatie te bevorderen.