Huisartsenpraktijk Pallion in Hulst (Zeeland) biedt sinds 4 oktober de Medicoo-app aan haar patiënten aan. De praktijk wil zo de werkdruk verlagen. Pallion kan een benodigde extra huisarts nog niet vinden en de assistentes werden al maximaal ingezet. Met de app, een dienst van Medicinfo, kunnen patiënten via chat hun gezondheidsvraag stellen en krijgen zij een persoonlijk medisch advies van het medisch team van Medicinfo. Wanneer het nodig is wordt er een video consult gepland of doorverwezen voor een fysieke afspraak bij de eigen praktijk.
Robbert Zijl, huisarts bij huisartsenpraktijk Pallion, vertelt dat de druk aan de telefoon en op de spreekuren nog steeds toeneemt. “Daarom zoeken wij voortdurend naar slimme oplossingen om onze patiënten zo goed mogelijk te helpen. De Medicoo-app is een mooi voorbeeld van de ontwikkelingen in de huisartsenzorg die hierbij kunnen helpen.”
Steven van Kemenade, Medisch Directeur bij Medicinfo stelt dat de ervaring leert dat bij eenvoudige klachten een bezoek aan de praktijk vaak niet meer nodig is. “De eigen huisarts ontvangt na elk online consult een overdracht, zodat het patiëntdossier compleet blijft. Ons medisch team werkt nauw samen met de huisartsenpraktijk, dus kan snel schakelen als de situatie daarom vraagt.”
App ondersteunt huisarts
In maart vorig jaar ging Medicoo van start als digitale oplossing voor patiënten zonder eigen huisarts in Zeeland en delen van Noord-Brabant. Verzekeraar CZ besloot vorig jaar de app versneld uit te rollen als alternatief voor mensen die niet beschikken over een reguliere huisarts. CZ ziet het aanbieden van de app als één van de oplossingen voor het toenemende tekort aan huisartsen in een aantal regio’s in Nederland.
Sinds de zomer van 2020 wordt de app ook ingezet om de huisartsen in de toeristische regio Ouddorp te ondersteunen. Dat leidde volgens huisarts Paul Albert tot 50 procent minder telefoontjes naar de praktijk.
Steeds meer digitale diensten
Er komen steeds meer diensten zoals digitale consulten bij die bedoeld zijn om de huisartsenzorg te ondersteunen. Zo werd tijdens de ICT&health Openingsmanifestatie Arene aangekondigd als een digitaal antwoord op het tekort aan huisartsen in Nederland. Mensen die door dit tekort nu geen huisarts hebben, kunnen daarvoor nu terecht bij de online dienst, waarover in ICT&health 5 (publicatie 21 oktober a.s.) meer geschreven wordt.
Om aan de groeiende vraag naar huisartsenzorg in de noordelijke provincies tegemoet te komen, introduceerde zorgverzekeraar De Friesland eerder dit jaar digitale diensten zoals de chatdienst Dokter Appke en beeldbeldienst Online Huisarts. Steeds meer mensen maken van de chatdienst gebruik, terwijl een pilot met Online Huisarts de belangstelling van meer huisartsen in de regio heeft gewekt.
In maart 2020 werd de online dienst Spreekuur.nl vanwege de coronacrisis versneld gelanceerd in de regio Eemland (Huisartsenposten Amersfoort en Barneveld). Enkele weken later volgden vier huisartsenposten in de regio Rijnmond. In januari 2021 kwam de digitale huisartsenpost ook beschikbaar in Drenthe.